به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، وزیر امور خارجه آمریکا گفت این مواضع مقامات مسکو است که باعثشروع جنگ داخلی در سوریه خواهد شد، در حالی‌که روسیه تلاش می‌کند مانع از مداخله خارجی در اوضاع سوریه و حل بحران از طریق گفت‌وگوهای ملی شود.

" هیلاری کلینتون " وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است که مواضع مقامات مسکو در قبال سوریه ممکن است منجر به توسعه روند اوضاع در این کشور به سمت جنگ داخلی خواهد شد.

کلینتون روز پنج‌شنبه در سخنرانی برای دانشجویان دانمارکی در کپنهاگ گفت: مقامات دولتی روسیه به من می گویند که نمی‌خواهند در سوریه جنگ داخلی براه بیفتد و من به آنها می‌گویم که این سیاست آنهاست که به شروع یک جنگ داخلی در سوریه کمک می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته سفر دوره‌ای به چند کشور اروپایی و قفقاز جنوبی را آغاز کرد که در جریان آن به بررسی مسائل اقتصادی، امنیتی، همکاری‌های بین المللی و همچنین اوضاع در افغانستان، سوریه و برنامه هسته‌ای ایران خواهد پرداخت. سفر کلینتون روز گذشته در دانمارک آغاز شد و او سپس از نروژ، سوئد، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و ترکیه نیز دیدن خواهد کرد.

طبق گفته‌های " الکساندر لوکاشوویچ " سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه، این کشور هر چه در توان دارد انجام خواهد داد تا اختلافات بین طرف‌های مناقشه در سوریه کاهش یابد و از هر نوع ابتکارعملی برای حل و فصل مشکلات نه تنها از سوی مقامات دمشق، بلکه از سوی گروه‌های مخالف حمایت خواهد کرد و بر لزوم انجام گفت‌وگوهای ملی بین طرفین تاکید دارد.

بعد از حادثه کشتار مردم غیرنظامی(۲۶-۲۵ ماه مه) در روستای الحوله سوریه که در نتیجه آن بیش از ۱۰۰ نفر، از جمله تعداد زیادی زنان و کودکان قربانی شدند، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه شدیدالحن کشتار غیرنظامیان در سوریه را محکوم کرد. دولت سوریه دست داشتن در این فاجعه را تکذیب کرده و مسئولیت آن را بر عهده گروه‌های تروریستی فعال در این کشور گذاشته است.

بعد از این حادثه کشورهای ترکیه، ژاپن، اتریش، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، کانادا و فرانسه سفرای سوریه را از پایتخت‌های خود اخراج کردند. روسیه چنین اقدامی را کاملا غیرسازنده ارزیابی کرده است که باعثناکامی طرح " کوفی عنان " نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در حل و فصل بحران سوریه خواهد شد.