به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، با انتشار فهرست مدعوین کنفرانس بیلدربرگ ۲۰۱۲ که هم اکنون در شانتیلی ویرجینیا به طور سری در حال برگزاری است، شاید مهمترین آنان گری کاسپاروف استاد بزرگ شطرنج روس که به عنوان بزرگترین شطرنجباز تاریخ شناخته شده است، باشد.

* هرگونه راهبرد برای گرفتن قدرت و بی‌ثبات کردن پوتین مورد پسند بیلدربرگی‌ها خواهد بود

بر اساس اعلام سایت رسمی بیلدربرگ، در این نشست ۳ روزه موضوع آینده دموکراسی، روسیه، چین و خاورمیانه بررسی خواهد شد. این خود مدرک موثقی بر تلاش بیلدربرگ برای استفاده از کاسپاروف علیه پوتین است. بنابراین مشخص است هرگونه راهبردی که برای گرفتن قدرت از پوتین و بی‌ثبات کردن وی باشد مورد پسند بیلدربرگی‌ها خواهد بود؛ و هیچ کس به اندازه کاسپاروف که در زندگی‌اش با راهبرد و پش‌بینی سروکار داشت، نمی‌تواند از عهده این کار برآید.


گری کاسپاروف قهرمان شطرنج جهان در ۱۳ آوریل ۱۹۶۳ در باکو از پدری یهودی و مادری ارمنی به دنیا آمد. او در ۱۹۸۰ به عنوان استاد بزرگی دست یافت، ۵ سال بعد با غلبه بر آناتولی کارپف قهرمان شطرنج جهان شد و تا سال ۱۹۹۳ هنگامی که به دلیل اختلاف با فدراسیون جهانی شطرنج(فیده) مسابقه فینال قهرمانی جهان را با نایجل شورت استاد بزرگ انگلیسی خارج از حمایت فیده برگزار کرد این عنوان را در اختیار داشت. پس از آن نیز تا هنگام شکست سال ۲۰۰۰ از ولادیمیر کرامنیک دنیای شطرنج او را قهرمان واقعی این ورزش می‌شناخت. کاسپاروف بالاترین ریتینگ کسب شده توسط یک بازیکن را با درجه ۲۸۵۱ داراست و این رکورد هنوز شکسته نشده است. همچنین وی به مدت ۲۵۵ ماه در صدر شطرنج‌بازان برتر دنیا قرار داشته است، بیشتر از هر شطرنج‌باز دیگری.

* کاسپاروف در سال ۲۰۰۵ پا به عرصه سیاست گذاشت

کاسپاروف در سال ۲۰۰۵ کناره‌گیری خود را از شطرنج حرفه‌ای اعلام کرد و وارد فعالیتهای سیاسی شد. از آن زمان وی به یکی از پرسروصداترین چهره‌های مخالف پوتین تبدیل شده است. کاسپاروف از آن زمان به یکی از چهره‌های مورد توجه غرب تبدیل شده است.

قهرمان شطرنج جهان به عضویت ائتلاف «روسیه دیگر» درآمد و در سال ۲۰۰۷ در جریان تظاهرات در کنار دیگر اعضای ائتلاف «روسیه دیگر» علیه دولت، دستگیر شد و مجبور به پرداخت ۲۹ هزار یورو برای آزادی خود شد.


کاسپاروف در سال ۲۰۰۸ به عنوان نامزد حزب مخالفان روسیه موسوم به «روسیه دیگر» برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد. وی با کسب ‪ ۳۷۹‬رای از ‪ ۴۹۸ ‬رای در گردهمایی نمایندگان روسیه دیگر در کنگره در رقابت با «میخائیل کاسیانوف»، نخست وزیر پیشین و ویکتور گراچنکو، رئیس پیشین بانک مرکزی روسیه به پیروزی رسید و به عنوان نامزد حزب روسیه دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد.

وی در سال ۲۰۱۰ درمیان چهره‌های سرشناس امضاکننده کمپین آنلاین «پوتین باید برود» قرارگرفت. وی در جریان ناآرامی‌های اخیر به‌دلیل تقلب در انتخابات دوما همچنان به مبارزه علیه پوتین ادامه داد و آمار اعلام شده تقلبی از سوی دولت را خلاف خواسته مردم روسیه دانست؛ اگرچه کاسپاروف احتمال وقوع تقلب در آن انتخابات را پیش‌بینی کرده و گفته بود شاید هنوز برای برگزاری انتخابات سالم در روسیه زود است و باید منتظر سال ۲۰۱۲ ماند.

* ولادیمیر پوتین سرسخت‌ترین رقیب کاسپاروف

به هر حال گری کاسپاروف سال‌ها بهترین شطرنج باز جهان بود و از هوش و نبوغ خود برای شکست دادن حریفان خود استفاده می‌کرد، اما حالا این استاد مهارت‌های خود را در استراتژی و تاکتیک در مبارزه ای سخت، که احتمالاً سخت‌ترین مبارزه او در تمام طول عمرش است، برای مبارزه با حریفی بسیار قدرتمند به کار گرفته است: ولادیمیر پوتین حالا سرسخت‌ترین رقیب و حتی دشمن گری کاسپاروف است. کاسپاروف یکی از جدی‌ترین منتقدان ولادیمیر پوتین محسوب می‌شود. او بارها اعلام کرده است که پوتین یک دیکتاتور است که روسیه را به جای پیش بردن به عقب می‌برد. حالا کاسپاروف اصلی‌ترین امید مخالفان پوتین برای شکست دادن اوست.

* کاسپاروف: دیگر در دنیای ۶۴ خانه‌ای شطرنج کاری ندارم و باید پا به صحفه‌ای بزرگ‌تر بگذارم

نابغه شطرنج جهان در خصوص تصمیمش مبنی بر پا به عرصه سیاسی گذاشتن اظهار کرده است: وقتی در بازی حریف واقعی وجود نداشته باشد، امید هم کم کم رنگ می‌بازد. من ترجیح می‌دهم همه توان، هوش، استعداد و استراتژیهای منحصر به فردم را برای غلبه بر دیوار آهنینی که مقابلم قد علم کرده است بکار ببندم، معتقدم که دیگر در دنیای شصت و چهار خانه‌ای شطرنج کاری ندارم و باید پا به صحفه‌ای بزرگ‌تر بگذارم.

کاسپاروف در گذشته مدعی شده است: «ما نمی‌جنگیم که در انتخابات پیروز شویم، فقط می‌جنگیم تا اصلاً انتخاباتی برگزار شود، چرا که در حال حاضر انتخابات در روسیه برگزار نمی‌شود و آن چیزی که به اسم انتخابات برگزار می‌شود در واقع یک نمایش بزرگ است که در آن همه چیز از قبل طراحی شده است».

* کاسپاروف می‌داند که این بازی، خطرناک‌ترین بازی زندگی او خواهد بود

البته کاسپاروف می‌داند که بازی فعلی خطرناک‌ترین بازی زندگی او خواهد بود. گفته است: «من به عنوان یک شطرنج باز باید کلیه احتمالات را در نظر بگیرم، باید بگویم از لحاظ منطقی ما شانس بالایی نداریم، اما احساس می‌کنم که تلاش برای آوردن دموکراسی وظیفه من است، من وظیفه دارم تا جایی که می‌توانم با استبداد و دیکتاتوری بجنگم و این کار را هم انجام خواهم داد».

جالب است بدانید که کاسپاروف از سال ۲۰۰۵ تا کنون اعتراضات و تظاهرات بسیاری را در اعتراض به پوتین تدارک دیده و چندین بار هم دستگیر شده است. وی به عنوان بهترین رهبر «روسیه دیگر» شناخته می‌شود. کاسپاروف در کشور روسیه طرفدار مردمی چندانی ندارد و در عوض از بیرون حمایت می‌شود. وقتی وی به دلیل اعتراض علیه پوتین در سال ۲۰۰۷ دستگیر شد، پوتین در مصاحبه‌ای با مجله تایم اظهار کرد: چرا آقای کاسپاروف وقتی دستگیر شد به جای اینکه روسی صحبت کند از زبان انگلیسی استفاده کرد؟ اگر کاسپاروف به خاطر مردمش اعتراض می‌کند باید به روسی صحبت کند نه انگلیسی. این خود تأمل برانگیز است.

* درخواست بیلدربرگ از کاسپاروف: لطفا پوتین را کیش‌مات کن

اگرچه تا بعد از پایان نشست ۲۰۱۲ بیلدربرگ، جزئیات گفتوگوهای بیلدربرگیها و کاسپاروف فاش نخواهد شد، از همین الان مشخص است که آنها از وی تنها یک درخواست دارند: لطفا پوتین را کیشمات کن.