پاکستان حملات پهپادهای آمریکایی را محکوم کرد

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، در حالی که افزایش بیسابقه حملات پهپادهای آمریکایی طی چند روز گذشته موجب مرگ حدود ۳۰ تن در پاکستان شده است، وزارت خارجه پاکستان در بیانیهای این حملات را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ خود، حملات پهپادهای آمریکایی به خاک این کشور را " غیرقانونی " و ناقض حاکمیت این کشور دانست.

در این بیانیه تصریح شده است که این حملات کاملا غیرموثر بوده و معایب استرتژیک آن بیش از مزایای تاکتیکی آن است.

گزارشات حاکی از آن است که در ۳ حمله پهپادهای آمریکایی به مناطق قبیله‌ای پاکستان طی ۳ روز گذشته، نزدیک به ۳۰ نفر کشته شدند.

در آخرین حمله که روز گذشته در منطقه قبیله‌ای " وزیرستان شمالی " پاکستان اتفاق افتاد، دست‌کم ۱۶ تن کشته و چهار نفر دیگر نیز زخمی شدند.

اگرچه مقامات آمریکایی اعلام کردند که هدف از این حمله، کشتن " ابو یحیی اللیبی " مرد شماره ۲ القاعده بوده است اما منابع دولتی آمریکا هنوز کشته شدن اللیبی را در این حملات تأیید نکرده‌اند.

اللیبی یک شبه‌نظامی لیبیایی است که گفته می‌شود از معاونین ارشد " ایمن‌الظواهری " رهبر القاعده بوده و یک بار نیز از زندان تحت کنترل آمریکایی‌ها در افغانستان فرار کرده است.

از زمان پایان یافتن " نشست شیکاگو " تا کنون، پهپادهای آمریکایی هشت بار خاک پاکستان را هدف قرار دادند و در طی این ۲ هفته تعداد زیادی را در این حملات به کام مرگ فرستادند.

آمریکایی‌ها در این نشست تلاش داشتند تا با فشار آوردن به پاکستان این کشور را مجبور به بازگشایی بی‌قید و شرط مسیر تدارکاتی ناتو کنند اما مقامات اسلام‌آباد تسلیم فشارها نشدند و همچنان بر شروط خود برای بازگشایی مسیر ناتو، از جمله عذرخواهی رسمی آمریکا به خاطر حمله شش ماه پیش به مرز پاکستان و توقف حملات پهپادها پافشاری کردند.

پاکستانی‌ها همچنین خواستار دریافت پنج هزار دلار بابت هر کامیون عبوری ناتو از خاک این کشور شدند که این موضوع نیز مورد موافقت واشنگتن قرار نگرفت.

در حالی که دولت پاکستان بارها اعلام کرده که این حملات باعثافزایش احساسات ضد آمریکایی در این کشور می‌شود اما مقامات آمریکایی اعلام کردند که به خاطر حفظ منافع این کشور به این حملات ادامه خواهند داد.

از آغاز سال جاری میلادی تا کنون، بیش از ۱۵۰ نفر در ۲۰ حمله پهپادهای آمریکایی به مناطق قبیلهای شمال غرب پاکستان کشته شدهاند.