اردوغان: روابط ترکیه با قطر راهبردی است

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی قبل از سفرش به قطر گفت روابط ما با قطر راهبردی است و در این سفر نیز توافقنامه های جدیدی میان دو کشور به امضاء خواهد رسید.

اردوغان گفت: تلاش می‌کنیم روابط ما با همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تقویت شود. در این زمینه هر آنچه لازم باشد انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور ترکیه برای شرکت در هفتمین نشست کمیته عالی استراتژیک بین آنکارا و دوحه امروز دوشنبه در یک سفر رسمی دو روزه به  قطر سفر کرد.

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر نیز پس از دیدار با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک اعلام کرد که با همتای ترکیه‌ای خود درباره تحولات عراق، سوریه، افغانستان و سایر پرونده‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه قطر به بهبود روابط آنکارا با کشور‌های منطقه کمک می‌کند، گفت: قرارداد‌های جدیدی با قطر امضا خواهیم کرد و به دنبال تقویت روابط خود با دوحه در چندین زمینه هستیم. روابط ما با قطر دائما در حال توسعه و راهبردی است.

اردوغان: روابط ترکیه با قطر راهبردی است

وی افزود: در بسیاری از پرونده‌ها از جمله پرونده افغانستان مواضع مشترکی با قطر اتخاذ می‌کنیم و برای کمک به جنبه‌های بشردوستانه در افغانستان بودجه اختصاص داده ایم. برای حفاظت از فعالیت و پرواز‌ها در فرودگاه کابل با قطر همکاری می‌کنیم.

روز گذشته، اداره ارتباطات ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر رجب طیب اردوغان  به دعوت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر انجام می‌شود. روابط دوجانبه در همه ابعاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در نشست کمیته راهبردی که به ریاست مشترک اردوغان و آل ثانی با حضور وزرای مربوطه برگزار می‌شود، درباره تعمیق همکاری‌ها بحث خواهد گرفت.

موضوعات منطقه‌ای و بین المللی نیز در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و امضای قراردادها و تفاهم نامه‌های مختلف نیز در دستور کار قرار دارد.

آنکارا و دوحه در سال‌های اخیر روابط نظامی و اقتصادی خود را تقویت کرده اند. ششمین نشست کمیته عالی استراتژیک ترکیه و قطر در سال ۲۰۲۰ در آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شد.