وزیر خارجه ترکیه وارد ابوظبی شد

« مولود چاووش اوغلو » وزیر خارجه ترکیه بنا به دعوت « عبدالله بن زاید » همتای اماراتی خود امروز (سه شنبه) وارد ابوظبی شد.

به نوشته وبگاه الخلیج آنلاین، سفر چاووش اوغلو قرار است تا فردا (چهارشنبه) به طول بیانجامد و در این دو روز او با مقامات اماراتی در خصوص مسائل مختلف گفت و‌گو و رایزنی خواهد کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه ترکیه، چاووش اوغلو همچنین قرار است ضمن بازدید از نمایشگاه اکسپو دبی با تاجران و سرمایه‌گذاران ترکیه نیز دیدار کند.

وزیر خارجه ترکیه وارد ابوظبی شد

این سفر در چارچوب تلاش آنکارا و ابوظبی برای کنار گذاشتن اختلافات 10 ساله صورت می‌گیرد. نوامبر گذشته «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات به آنکارا رفت و با اردوغان دیدار کرد. رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفته است که در ماه فوریه ۲۰۲۲ قصد سفر به امارات را دارد.

دو کشور به طور مشخص به دنبال افزایش همکاری‌های اقتصادی هستند و در خلال سفر بن زاید به ترکیه، امارات از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در اقتصاد آشفته ترکیه خبر داده بود.

روابط ترکیه و امارات به دلیل مسائلی چون حمایت ترکیه از قطر، پرونده لیبی، سوریه و یمن، اتهامات جاسوسی دوجانبه و امضای توافق  سازش امارات با رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته شاهد تنش‌های روز افزون بوده است.

با این حال اول گام در راستای کاهش تنش‌ها در تاریخ ۳۰ اگوست و طی گفت و‌گوی تلفنی اردوغان و محمد بن زاید برداشته شد و طرفین خواستار برداشته شدن گام‌های بیشتر برای بهبود روابط شدند.