ادعای پنتاگون درباره دستیابی به امکان پیش‌بینی واکنش‌های چین

 خبرگزاری رویترز خبر داد که فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام نرم افزاری ساخته است که می تواند واکنش پکن به اقدام های واشنگتن در منطقه مانند صادرات تسلیحات، حمایت از فعالیت های نظامی و حتی دیدارهای اعضای کنگره از مناطق بحران زا مانند تایوان را پیش بینی کند.

رویترز به نقل از یک مقام دفاعی آمریکایی نوشت که این ابزار "اصطکاک راهبردی" را محاسبه کرده و با توجه به داده های اوائل سال ۲۰۲۰ تاکنون، فعالیت های مهمی را که بر روابط دو کشور تاثیرگذار بوده مد نظر قرار داده و به پنتاگون کمک می کند تا پیش بینی کند که هر اقدام آمریکا چه واکنشی از جانب چین خواهد داشت.

در تازه ترین دور از بگومگوهای دیپلماتیک میان دو ابرقدرت اقیانوس آرام، وزارت امور ‌خارجه چین در واکنش به سخنان «آنتونی بلینکن» و اتهام زنی های وی اعلام کرد، اگر آمریکا حقیقتا خواستار بهبود و پیشرفت صلح در منطقه آسیا- اقیانوسیه است، باید از تحریک کشورهای منطقه دست بردارد.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز (چهارشنبه ) در بیانیه ای اعلام کرد: سخنان وزیر امور خارجه آمریکا آشکارا با ادعای این کشور در خصوص اینکه آمریکا به دنبال راه انداختن جنگ سرد جدیدی در منطقه نیست، مغایرت دارد.

این واکنش پس از سخنرانی «آنتونی بلینکن» در دانشگاه اندونزی در «دپوک» واقع در «جاوه غربی» بیان شد. وزیر خارجه آمریکا گفته بود آمریکا با متحدان و شرکایش از قوانین این منطقه دفاع می کند و تمامی کشورهای منطقه حق دارند خودشان درباره سرنوشت شان تصمیم بگیرند.

ادعای پنتاگون درباره دستیابی به امکان پیش‌بینی واکنش‌های چین

بلینکن در ادامه چنین ادعا کرد که رقابت منطقه ای با محوریت چین یا آمریکا در میان نیست و نگرانی های زیادی از شمال شرقی آسیا تا جنوب شرقی از رودخانه «مکونگ» تا جزایر اقیانوسیه به خاطر اقدامات خشونت آمیز و تهاجمی چین وجود دارد.