به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، رسانه های منطقه ای و بین المللی جهان عرب هر روز به بازتاب مهمترین خبرهای جمهوری اسلامی ایران از نگاه خود می پردازند که در این گزارش به آنها می پردازیم.

تحلیل السفیر از انتخاب لاریجانی؛ انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است

روزنامه السفیر لبنان امروز تلاش کرده انتخاب " علی لاریجانی " به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران را به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ مرتبط کند.

السفیر در تیتر این مطلب آورده است: لاریجانی در ریاست پارلمان ایران باقی ماند که گامی رو به جلو برای حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شود. در این گزارش به رقابت علی لاریجانی و حدادعادل برای احراز ریاست یک سال پارلمان اشاره شده و آمده است: لاریجانی با اختلاف زیادی از حداد عادل توانست به ریاست مجلس برسد که این مسئله حاکی از افزایش محبوبیت لاریجانی در عرصه سیاسی و پارلمانی است.

در ادامه این گزارش با اشاره به انتقادات لاریجانی از سیاستهای دولت آمده است: وی از حامیان نظریه حاکمیت پارلمانی(انتخاب نخست وزیر) به جای سیستم ریاست جمهوری معمول در ایران است. اخیرا نیز میان پارلمان و دولت تنشهای به وجود آمده بود که احتمال می رود تا پایان دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد ادامه پیدا کند.

الشرق الاوسط: خواست ایران از کشورهای غربی

روزنامه الشرق الاوسط امروز در گزارشی مفصل در آستانه برگزاری نشست وین میان ایران و آژانس در روز جمعه آتی و دو هفته مانده به مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در مسکو به پوشش آخرین تحولات موضوع هسته ای ایران پرداخته است.

در این گزارش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری آمده است: ایران کشورهای غربی را به احترام گذاشتن به حقوق هسته ای اش فراخواند تا مذاکرات به نتیجه موردنظرش برسد.

این روزنامه فرامنطقه ای گزارش اخیر ISIS که در آن ادعاهایی تازه درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مطرح شده بود را نیز پوشش داده است.

الشرق الاوسط البته در گزارش امروز خود از تحولات ایران تصویری از " محمود احمدی نژاد " رئیس جمهوری ایران در هنگام ورود به فرودگاه پکن برای حضور در نشست شانگهای منتشر کرده که چندان ارتباطی با اصل موضوع گزارش ندارد.

روزنامه الیوم السابع مصر نیز امروز سفر احمدی نژاد به پکن جهت شرکت در نشست شانگهای را پوشش داده است.

پایگاه خبری المنار نیز ایران و سوریه را به عنوان موضوعات اصلی گفتگو میان سران کشورهای مختلف در نشست شانگهای دانسته است.

حمایت بیش از ۱۰۰ کشور از حق هسته ای ایران

در آستانه بررسی موضوع هسته ای ایران در شورای حکام آژانس، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد(نم) با صدور بیانیه ای از فعالیتهای هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند.

العالم امروز در گزارشی نوشت: اعضای جنبش عدم تعهد طی نشستی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه ای از حق جمهوری اسلامی ایران در بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای پشتیبانی کردند. این بیانیه از سوی " خالد شمعه " نماینده مصر و رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد قرائت شد که در آن بیش از ۱۰۰ کشور عضو نم بر حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران تاکید ورزیدند.



جنبش عدم تعهد همچنین در این بیانیه از " یوکیا آمانو " مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به علت گزارش اخیر درباره ایران که در آن بر پایبندی این کشور به توافقات فیمابین با آژانس تاکید شده بود، تقدیر کرد. نم با تاکید بر اینکه بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای حق غیر قابل انکار تمامی کشورهاست، اعلام کردند: نباید برای هر مسئله ای تفسیری ارائه داد که در نتیجه آن بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای از سوی کشورهای مختلف محدود و یا ممنوع شود.

جنبش عدم تعهد با تاکید بر ضرورت احترام نهادن به حقوق کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران در فناوری صلح آمیز هسته ای وچرخه سوخت هسته ای، اعلام کرد: هرگونه حمله به تاسیسات هسته ای صلح آمیز نقض آشکار قوانین بین المللی، میثاق سازمان ملل و قوانین آژانس محسوب می شود و کاملا محکوم است. در بیانیه بیش از ۱۰۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد که در شورای حکام آژانس قرائت شد، آمده است: ایران تمامی تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت آژانس قرار داده و در مقابل آژانس بر عدم وجود انحراف در فعالیتهای هسته ای این مراکز و تاسیسات تاکید کرده است.

القدس العربی: عربستان از تولید چیپس تا انرژی هسته ای!

روزنامه القدس العربی امروز در تحلیلی به تلاشهای عربستان سعودی برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای اشاره دارد. در بخشی از این تحلیلی آمده است: مردم جهان عرب همواره عربستان و مصر را به بعلت کوتاهی در تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای در مواجهه با زرادخانه رژیم صهیونیستی سرزنش کرده اند.

" رشاد ابوشاور " تحلیلگر القدس العربی در ادامه با اشاره به فریب این دو کشور از سوی غرب درباره عدم بهره گیری رژیم صهیونیستی از تسلیحات هسته ای تاکید می کند: مصر در دوران مبارک پس رفت شدیدی داشت. از سوی دیگر مردم عربستان نیز با وجود ثروتهای طبیعی هنگفت این کشور، بهره ای از آن نبرده اند و از نعمت نفت جز نقمت(عذاب) ندیده اند. در حالی که این ثروت هنگفت می توانست عامل پیشرفت مردم عربستان و تمامی اعراب باشد.

وی با ادامه سرزنش سران عرب تاکید کرد: نه مصر بزرگ و نه عربستان غارت شده از ثروتهایش تاکنون حتی یک پروژه هسته ای صلح آمیز یا نظامی دفاعی را به اجرا نرسانده اند. مصر در زمان " جمال عبدالناصر " دستیابی به انرژی هسته ای را هدف اصلی اش قرار داده بود و طرحی در سر داشت که با عملی شدن توطئه علیه وی هرگز به مرحله اجرا نرسید. پس مرگ ناصر، سادات آمد که ۹۹ درصد از امورات کشور را به آمریکاییها سپرد.

این تحلیلگر عرب با اشاره به دیدار دنیس راس و ملک عبدالله در سال ۲۰۰۹ که در آن شاه عربستان از تلاش این کشور برای دستیبابی به تسلیحات هسته ای در صورت دستیابی ایران به این تسلیحات خبر داده بود، نوشت: این گونه اظهارات هرگز عملی نمی شود و نمی توان آن را جدی گرفت، چون عربستان هم اکنون چیپس تولید و خرما صادر می کند و اگر کمی منصفانه برخورد کنیم چندین نوع آبمیوه هم جزء صادارتش محسوب می شود. در حالی که نمی دانند سیبهای وارداتی شان از چه کشوری می آید؟!

تحلیلگر القدس العربی در ادامه این سوال را مطرح می کند: مقامات سعودی که ایران را دست مایه دستیابی کشورشان به تسلیحات هسته ای می دانند، چرا به رژیم صهیونیستی اشاره نمی کنند که از دهه ۵۰ میلادی تاکنون دارای صدها کلاهک اتمی در زرادخانه اش است؟

این بدین معناست که عربستان، از جانب اسرائیل خطری احساس نمی کند و ایران را این خطر می داند. بر همین اساس آمریکا هم باید این خطر را از عربستان دور کند.