دردسر شدن سکوت ترامپ در زمان حمله هوادارانش به کنگره

بنی تامپسون، رییس کمیته تحقیقات کنگره روز گذشته با استناد به اسناد و مدارک شاهدان و گزارش‌های رسانه‌ها در روز حادثه ۶ ژانویه گفت: به نظر می‌رسد دونالد ترامپ در روز حمله به ساختمان کنگره تلاش کرده چندین فیلم ضبط کند و طرفدارانش را در آن به آرامش دعوت کند، ولی این کار را نکرده است.

مقامات قضایی آمریکا می‌گویند: زمانی که حامیان ترامپ در ۶ ژانویه وارد ساختمان اصلی کنگره شدند و نظم این ساختمان را بر هم زدند ترامپ آشکارا ۱۸۷ دقیقه سکوت کرد.

اظهارات تامپسون در حالی مطرح می‌شود که این روز‌ها کمیته تحقیقات کنگره به دنبال بررسی علل تعلل ترامپ برای آؤام کردن هوادارانش در روز حادثه است.

لیز چنی، معاون کمیته تحقیقات کنگره پیشتر اعلام کرده بود: کمیته می‌تواند ترامپ را به دلیل عملکردش در روز حادثه ۶ ژانویه مجرم اعلام کند.

ترامپ پس از ساعت‌ها تعلل بالاخره در ویدئویی از پیش ضبط شده از هوادارانش خواست که ساختمان کنگره را ترک کنند و به خانه‌های خود بازگردند. او در این ویدئو آشوبگران را "افرادی ویژه" خوانده بود.

تامپسون در جمع رسانه‌ها اعلام کرد: این واقعیت که چرا ترامپ برای ضبط این ویدئو تا این حد زمان صرف کرده بود و بار‌ها آن را مجدد فیلمبرداری کرده بود برای کمیته بسیار جالب است.

دردسر شدن سکوت ترامپ در زمان حمله هوادارانش به کنگره

کمیته تحقیقات کنگره ممکن است در هفته‌های آینده نسبت به رفتار‌های ترامپ در روز حمله به ساختمان کنگره اعلام جرم کند که در این صورت پرونده رییس جمهور سابق آمریکا به وزارت دادگستری این کشور ارجاع داده می‌شود.

تامپسون در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران تاکید کرد: یکی از نگرانی‌های ما این است که رفتار ترامپ عمدی بوده یا خیر که اگر ثابت شود رفتارش عمدی بود پرونده برای بررسی‌های کیفری باید به مقامات قضایی ارجاع داده شود.

گفتنی است پس از پیروزی بایدن در انتخابات، ترامپ مدعی وقوع تقلب گسترده بود. وی با تحریک طرفدارانش، آنها را به حمله به ساختمان کنگره ترغیب کرد. در این حادثه پنج تن از جمله یک افسر پلیس جان خود را از دست دادند.