مقامات نظامی و دولتی روسیه در مذاکرات با آمریکا شرکت خواهند کرد

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو خواستار مشارکت مقامات نظامی در مذاکرات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

وی گفت: «مذاکرات با آمریکا در خصوص تضمین‌های امنیتی فورا پس از تعطیلات سال نو روسیه در ماه ژانویه برگزار خواهد شد. مقامات نظامی و دولتی در مذاکرات با آمریکا شرکت خواهند کرد.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز امروز (دوشنبه) در بحبوحه بن‌بست بین روسیه و قدرت‌های غربی بر سر اوکراین گفت: «مسکو تهدید یک بحران موشکی جدید را جدی می‌داند.»

ریابکوف بحران فعلی را با بحران موشکی سال ۱۹۶۲ میان اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده مقایسه کرده است.

چندی پیش، مسکو پیش نویس توافقنامه بین روسیه، آمریکا و ناتو درباره تضمین‌های امنیتی را منتشر کرد. در صورت موافقت با این پیشنهادها، ناتو از پیشروی در شرق اروپا منع خواهد شد. این توافق همچنین آمریکا و روسیه را از استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در فاصله‌ای از قلمرو یکدیگر منع می‌کند.

مقامات نظامی و دولتی روسیه در مذاکرات با آمریکا شرکت خواهند کرد

استقرار ده‌ها هزار نیروی روسیه در شمال، شرق و جنوب اوکراین نگرانی‌ها را در کی‌یف و کشور‌های غربی درخصوص حمله احتمالی مسکو به اوکراین ایجاد کرده است، اما روسیه این موضوع را رد کرده و اصرار دارد که از غرب ضمانت‌هایی می‌خواهد، از جمله تعهد ناتو برای گسترش نیافتن این ائتلاف به سمت شرق و مرز‌های روسیه، زیرا امنیت این کشور به دلیل روابط رو به رشد اوکراین با بلوک غرب تهدید می‌شود.