واکنش طالبان به ادعای حقوق بشری مقام آمریکایی

«کامالاهریس» معاون رئیس جمهور آمریکا در تازه ترین اظهارات خود با ابراز نگرانی از وضعیت زنان و دختران افغان در سایه حاکمیت طالبان، گفته‌ است که طالبان انتظارات آمریکا را در زمینه برخورد با زنان برآورده نکرده ‌است.

هریس افزوده است: من نگرانم که طالبان با زنان و دختران در این کشور رفتار درست نداشته است و موضع گیری ما بستگی به رفتار طالبان با موضوعات حقوق بشری از جمله زنان دارد.

به گفته کاملا هریس یکی از مسائل عمده آمریکا در رابطه با هرگونه گفت وگو با طالبان، وضعیت و نحوه برخورد این گروه با زنان و دختران، دسترسی به آموزش و همچنین نگرانی در مورد مبارزه با تروریسم است.

این سخنان معاون رئیس جمهوری آمریکا درمورد افغانستان با واکنش تند طالبان مواجه شده و این اظهارات درباره وضعیت و رفتار طالبان با زنان در افغانستان، افواهات عنوان شده است.

«بلال کریمی» یکی از سخنگویان طالبان به آژانس باختر این کشور گفت که آنها در چارچوب اصول اسلامی به تمام حقوق شهروندان کشور احترام قایل هستند و حقوق همه در این چارچوب محفوظ است.

کریمی افزود: زنان در حال حاضر در ادارات دولتی از جمله فرودگاه کابل، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی مشغول کار هستند و در صورت نیاز زنان بیشتری در این ادارات جذب خواهند شد.

معاون سخنگوی طالبان اظهار داشت: در حال حاضر در ۱۳۳ دانشگاه خصوصی، زنان در حال تحصیل هستند و ما به جهانیان و مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که متعهد به تمام حقوق شهروندان خود هستیم و در این مورد توجه جدی داریم.

وی گفت که کشورها نباید از مسائل داخلی و حقوق شهروندی مردم افغانستان در بخش‌های سیاسی استفاده ابزاری کنند.

کریمی اظهارات سازمان‌های بین‌المللی و افراد خارجی درباره حقوق زنان را در این کشور نادرست دانسته و گفته‌های معاون رئیس جمهوری آمریکا را رد کرد.

واکنش طالبان به ادعای حقوق بشری مقام آمریکایی

"عباس استانکزی" معاون سیاسی وزارت امور خارجه دولت طالبان نیز دوشنبه گذشته با سفر به استان لوگر در جنوب کابل پایتخت افغانستان در نشستی که به مناسبت حمله نیروهای ارتش سرخ سابق برگزار شده بود، درباره مقابله طالبان با آمریکا،گفت که آمریکا در جنگ افغانستان شکست خورد و در تاریکی شب از این کشور فرار کرد.

استانکزی با تاکید بر اینکه آمریکا نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کند، افزود: آمریکایی ها هنوز هم در میدان سیاست، حقوق بشر، اقتصاد، تبلیغات و اطلاعات با ما در جنگ هستند.