دولت عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی چندان جدی نیست

حسن لاسجردی در ارزیابی خود از مساله خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک عراق گفت: موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق مصوبه پارلمان این کشور را دارد اما به نظر می‌رسد در جامعه سیاسی عراق اختلاف نظر مشهودی در این زمینه وجود دارد و برخی از گروه های سیاسی علی رغم مصوبه پارلمان خواهان خروج نیروهای آمریکایی نیستند.

وی تصریح کرد: در واقع برخی از این گروه های سیاسی عراق معتقدند که خروج نیروهای آمریکایی معادلات امنیتی عراق را بهم می ریزد و بخشی از این شرایط نسبی امنیت به دلیل حضور نیروهای آمریکا و همچنین مستشارهاست.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: این جریانات بر این باور هستند که اگر آمریکایی ها عراق را ترک کنند صحنه امنیتی بهم می ریزد و در این رابطه بین الکاظمی و پارلمان اختلاف نظر وجود دارد. علی رغم این که مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی است اما نوع نگاهی که الکاظمی دارد در ظاهر موافق اجرای مصوبه اما در باطن اینگونه نیست.

لاسجردی با تاکید بر اینکه دولت عراق در مسأله خروج نیروهای آمریکایی از این کشور خیلی جدی نیست، گفت: برخی معتقدند در صورت تحقق چنین شرایطی موازنه بهم می‌ریزد البته خود آمریکایی‌ها نیز به دنبال بهانه‌هایی هستند تا از عراق خارج نشوند آن هم با توجه به موقعیت سوق الجیشی که این کشور دارد، علاوه بر این آن ها باید پاسخگوی افکار عمومی جامعه آمریکا هم باشند.

وی خاطرنشان کرد: پارلمان و بسیاری از گروه‌های سیاسی موافق خروج آمریکایی ها هستند اما موانعی وجود دارد که تاکنون نگذاشته تا این نیروها از عراق خارج شوند.

دولت عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی چندان جدی نیست

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه با اشاره به این که تحولات بین المللی عراق مانند خروج نیروهای آمریکایی به مرجعیت این کشور نیز ارتباط پیدا می کند، اظهار کرد: اگر دقت کنید مدت هاست آیت الله سیستانی به عنوان مرجع اثرگذار در عراق موضع گیری در این زمینه نداشته و اعلام نظر صریح نکرده است لذا تصور می کنم بخاطر مشکلات داخلی عراق، فساد و... اگر ایشان اظهار نظر کند حتما موثر خواهد بود.