روسیه در موضوع عضویت اوکراین در ناتو حق رای ندارد

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین امروز (سه‌شنبه) گفت که روسیه در مورد اینکه آیا اوکراین می‌تواند به ناتو بپیوندد یا خیر، موضوعی که در مرکز گفت‌وگوهای بین غرب و مسکو در هفته جاری قرار دارد، نمی‌تواند اظهارنظر کند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کولبا به سایت خبری «آربی‌کِی» اوکراین گفت: روسیه در مورد موضوع عضویت اوکراین در ناتو حق رای ندارد. این خط قرمزی است که نه اوکراین و نه شرکای ما از آن عبور نمی‌کنند.

وی افزود: مجموع کشورهای غربی با ارائه ضمانت‌های قانونی به روسیه در خصوص عدم گسترش ائتلاف (ناتو) به سمت شرق موافقت نخواهد کرد، زیرا این شکست استراتژیک آن خواهد بود.

روسیه در موضوع عضویت اوکراین در ناتو حق رای ندارد

این اظهارات وی در حالی بیان شده که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه پیش از آغاز مذاکرات با غرب گفته بود مذاکرات آتی ژنو باید به طور کلی درباره عدم پیوستن اوکراین به ناتو باشد.

ریابکوف با تأکید بر اینکه روسیه هیچ امتیازی تحت فشارهای غرب نخواهد داد، افزود: این امر کاملاً منتفی است، این به معنای اقدام علیه منافع امنیتی خودمان است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین هم امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد پس از دور اول مذاکرات با ایالات متحده درباره بحران اوکراین و درخواست روسیه برای تضمین‌های امنیتی غرب، دلیلی برای خوش‌بینی نمی‌بیند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و وندی شرمن همتای آمریکایی او عصر روز دوشنبه مذاکرات امنیتی در ژنو را برگزار کردند. همچنین قرار است نمایندگان روسیه ۱۲ ژانویه با نمایندگان ناتو در بروکسل گفت‌وگو داشته باشند. بعد از آن نیز نشست گسترده‌تری شامل نمایندگان روسیه، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در ۱۳ ژانویه در وین برگزار خواهد شد.

به گزارش رویترز، مذاکره‌کنندگان روسیه و ایالات متحده هیچ نشانه‌ای از کاهش اختلافات خود در کنفرانس‌های خبری پس از اولین جلسه در ژنو نشان ندادند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که به طرف آمریکایی نگرانی روسیه از توسعه ناتو را ابراز کرده و هشدار داد: به طرف آمریکایی توصیه می‌کنیم که خطر درگیری را دستکم نگیرد.

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا هم با اشاره به مذاکرات هشت ساعته خود با معاون وزیر خارجه روسیه تهدید کرد در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند تحریم‌های شدیدی علیه این کشور اعمال خواهد شد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در خصوص درخواست مسکو برای عدم عضویت کی‌یف در این ائتلاف نظامی گفت ناتو هرگز در خصوص سیاست عضویت درهای باز خود مصالحه نخواهد کرد.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و ناتو را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌ صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر به صورت مکرر ضمن رد ادعاها درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین، به آمریکا و کشورهای غربی درباره گسترش سازمان ناتو به سمت مرزهای روسیه و عضویت کشورهایی از قبیل اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی هشدار داده‌اند.