آموزش شبه نظامیان اوکراینی توسط سازمان جاسوسی آمریکا

 برخی منابع آگاه گفته اند سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) با یک برنامه فشرده مخفی در آمریکا در حال آموزش برخی شبه نظامیان اوکراینی برای انجام عملیات‌های ویژه و اطلاعاتی است.

به گفته پایگاه خبری یاهو، این برنامه که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است در مرکزی مخفی در جنوب آمریکا انجام می‌شود.

برخی مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود با اشاره به این آموزش ها اعلام کردند نیرو‌های آموزش دیده توسط سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) به زودی می‌توانند نقش مهمی را در مرز‌های شرقی اوکراین ایفا کنند، جایی که گفته می‌شود روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی از هفته‌ها پیش در آن مستقر کرده است.

این برنامه آموزش شبه نظامیان اوکراینی توسط سیا که به صورت مخفی فعالیت می‌کند از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شده است.

گفته می‌شود این برنامه مخفی در زمان ریاست جمهوری جو بایدن به طور چشمگیری گسترش پیدا کرده است. به گفته مقامات سابق سازمان جاسوسی آمریکا، برنامه‌های آموزشی شبه نظامیان اوکراینی در خاک آمریکا شامل آموزش نحوه استفاده از انواع سلاح‌های گرم، روش‌های استتار پیشرفته، ناوبری زمینی، روش‌های جمع آوری اطلاعات امنیتی و حساس و تاکتیک‌های استتار و حرکت است.

آموزش شبه نظامیان اوکراینی توسط سازمان جاسوسی آمریکا

مقامات آمریکایی جبهه گیری علیه روسیه را به عنوان هدف اصلی این آموزش‌ها رد می‌کنند، ولی چندین مقام آمریکایی تایید می‌کنند که این اقدام واشنگتن در جهت جمع آوری اطلاعات حساس امنیتی صورت گرفته است.

یک مقام ارشد اطلاعاتی سابق آمریکا گفته که این آموزش‌ها در سطحی ویژه و بسیار حرفه‌ای صورت می‌گیرد و می‌تواند توانایی اوکراینی‌ها در عقب راندن روس‌ها افزایش دهد.