به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، بحران سوریه به سبب اصرار محور غربی عربی بر ادامه حمایت از گروههای خشونت طلب و سنگ اندازی در برابر طرح شش گانه کوفی عنان و تلاش برای هموار کردن گزینه نظامی روند خطرناکی پیدا کرده است، از سوی دیگر محور مسالمت جو که روسیه، چین و کشورهای دیگر از جمله ایران را شامل می شود، بر ضرورت حمایت از طرح عنان و توقف حمایتهای تسلیحاتی از گروههای مخالف در سوریه پافشاری می کند.

عاملان بحرانی شدن اوضاع سوریه

نماینده روسیه در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد اهدای سلاح به گروههای مسلح سبب بحرانی شدن اوضاع سوریه شده است.

ویتالی چورکین تصریح کرد سیاست فشار و تحریمهای یکجانبه علیه سوریه، هیچ کمکی به حل بحران این کشور نمی کند، بلکه سبب بحرانی شدن اوضاع انسانی می شود.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد خواستار توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از گروههای مسلح در سوریه شد.

چورکین خاطر نشان کرد درخواست تغییر نظام در سوریه، نتیجه و سودی ندارد، بلکه باید حمایت از مخالفان مسلح که خواهان دخالت خارجی هستند، متوقف شود.

وی افزود: باید اعتراف کنیم که دادن سلاح به گروههای مخالف مسلح منجر به تشدید بحران و ایجاد زمینه ای می شود که به ورود طرف سوم در معادله سوم منجر می شود.

چورکین بار دیگر مخالفت روسیه را با تمام تلاشهای برخی طرفها که سبب تشدید بحران در داخل سوریه می شود، مورد تاکید قرار داد و گفت عدم حمایت از طرح کوفی عنان نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، به نتایج منفی در این کشور می شود.

نماینده روسیه بر پایبندی کشورش به موضع خود در قبال سوریه که هدف از آن حل مسالمت آمیز بحران این کشور از طریق روند سیاسی که سوریه آن را رهبری می کند، تاکید کرد.

چورکین اظهار داشت شورای امنیت به طور کامل از طرح کوفی عنان حمایت کرده و روسیه نیز از این طرح و فعالیت ناظران بین المللی در سوریه حمایت می کند.

ما شنیده ایم که عربستان و قطر درباره کمکهای مالی و تسلیحاتی به مخالفان سوری صحبت می کنند، ما چنین کاری را قبول نمی کنیم.

موضع چین

از سوی دیگر نماینده چین در نشست شب گذشته شورای امنیت گفت ما موضع عادلانه ای اتخاذ و مسئولانه ای در قبال سوریه اتخاذ کرده ایم و خواهان دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بحران سوریه هستیم.

" لی باو " بر حل بحران سوریه از راه صلح آمیز و مذاکرات و بدون هرگونه دخالت خارجی یا تغییر نظام از راه زور تاکید کرد.

نماینده چین گفت: چین نقش موثر برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز و فراگیر برای بحران سوریه را حفظ و تحولات این کشور را به دقت دنبال می کند.

وی همه طرفهای سوری را به اجرای قطعنامه های مربوطه سازمان ملل متحد و طرح کوفی عنان نماینده سازمان ملل متحد و تلاش موثر برای توقف خشونت و حمایت از غیرنظامیان و آغاز گفتگوهای سیاسی فراگیر در تلاش برای دستیابی به حل عادلانه و فراگیر بحران سوریه فرا خواند.

نماینده چین تصریح کرد: ما با هرگونه دخالت نظامی در سوریه مخالفیم و معتقدیم ضرورت دارد برای میانجیگری سیاسی و حل مسالمت آمیز بحران سوریه تلاش کنیم و معتقدیم تمام طرفهای تاثیرگذار در منطقه باید برای اجرای قطعنامه های ۲۰۴۲ و ۲۰۴۳ و حمایت واقعی از طرح عنان تلاش کنند.

تاکید عنان بر افزایش حملات گروههای مسلح

همچنین کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل متحد درامور سوریه در نشست شب گذشته شورای امنیت تاکید کرد گروههای مسلح بر شدت حملات خود در سوریه افزوده اند و انفجارها به وجود طرف سوم در سوریه اشاره می کند.

وی با بیان اینکه طرح شش گانه اجرا نشده است، تصریح کرد حملات گروههای مسلح خدمتی به ملت سوریه نمی کند.

عنان گفت: دولت سوریه برخی زندانیان را آزاد کرده و توافقاتی درباره تدابیر رساندن کمکهای انسانی به دست آمده است، زمان آن رسیده است تا تصمیماتی برای تضمین اجرای طرح شش گانه اتخاذ شود.

وی هشدار داد اگر این امور تغییر نکند، احتمال می رود که آینده سوریه بر اساس کشتار و جنایات و خشونت طایفه ای باشد و چه بسا حتی به جنگ داخلی فراگیری منجر شود که در این صورت همه سوریها زیان خواهند دید.

تاکید مجدد ایران بر مواضع اصولی خود در قبال سوریه

ضرورت توقف خشونت از سوی گروههای مسلح و پایبند بودن حامیان این گروهها به طرح شش گانه عنان و متوقف کردن حمایتهای مالی و تسلیحاتی خود از این گروهها و همچنین دست برداشتن از مواضع تحریک آمیز و هشدار درباره پیامدهای وخیم هرگونه ماجراجویی نظامی علیه سوریه از محورهای مهم سخنان نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.

به گزارش مهر، محمد خزاعی نماینده جمهوری اسلامی ایران هم در این نشست تاکید کرد بی اعتنایی گروههای مسلح تروریستی به درخواست توقف خشونت و مواضع تحریک آمیز مسئولان برخی کشورها، مانع موفقیت طرح کوفی عنان شده است.

خزاعی با اشاره به افزایش حملات گروههای مسلح تاکید کرد گروههای مسلح عملیات تروریستی را افزایش داده اند که شهروندان بیگناه را بدون اینکه فرقی قائل شوند، هدف قرار داده و به تخریب ساختمانها و مراکز دولتی و ربودن افراد منجر می شود که نمونه آن، جنایت اخیر در الحوله و حماه است.

ضرورت توقف فوری حمایتهای مالی وتسلیحاتی از گروههای مسلح از سوی کشورهای حامی آنها و لزوم اینکه این کشورها درک کنند که دود آتشی که آنها برافروخته اند، تمام منطقه را آلوده خواهد کرد، نکته مهم دیگر در سخنان نماینده ایران بود.

به گفته خزاعی، طولانی شدن بحران در سوریه بر ثبات منطقه و منطقه تاثیر خواهد گذاشت و پیامدهای منفی بر اقتصاد و شکوفایی تمام ملتهای منطقه خواهد گذاشت

لزوم حفظ طرح عنان و تقویت آن به عنوان نقطه اساسی در حل بحران و برداشته شدن گامهای ملموس در زمینه اصلاحات از سوی دولت سوریه، حمایت ایران از روند سیاسی عادلانه و بی طرفانه در سوریه و تاکید بر اینکه تروریسم رژیم صهیونیستی منبع اساسی نبود امنیت و ثبات در منطقه است، از دیگر نکات مهم در سخنان نماینده ایران بود.

تاکید هند بر اجرای طرح عنان و توقف حمایت از گروههای مسلح در سوریه

از سوی دیگر " هاردیب سینگ " نماینده هند در سازمان ملل متحد تاکید کرد ما خواهان اجرای طرح عنان و توقف تمام اشکال حمایت از گروههای مسلح در سوریه هستیم.

نماینده هند همچنین خاطر نشان کرد کشورش خواهان حل مسالمت آمیز بحران سوریه و پایبندی همه طرفها به طرح شش گانه کوفی عنان و تلاش برای ایجاد محیطی مناسب برای آغاز روند سیاسی فراگیر به رهبری سوریه و همچنین توقف تمام اشکال حمایت خارجی از گروههای مسلح در این کشور است.

نکته دیگری که در سخنان نماینده هند به نظر مهم می رسد، هشدار وی درباره افزایش نظامی کردن مناقشه در سوریه است که وی در این زمینه هشدار داد این مسئله پیامدهای خطرناک برای صلح و ثبات تمام منطقه خواهد داشت.

مخالفت با گزینه نظامی برای حل بحران سوریه از دیگر نکات مهم سخنان نماینده هند بود که وی هشدار داد دخالت نظامی به افزایش هرج و مرج و گسترش اقدامات مسلحانه و تروریسم که پیامدهای آن تمام منطقه و خارج از آن را در برخواهد گرفت، منجر خواهد شد.

لزوم توقف خشونت و پایبندی همه طرفها به طرح شش گانه عنان و ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه از دیگر نکات سخنان نماینده هند بود.

نماینده هند همچنین بر حمایت کشورش از طرح عنان و فعالیت ناظران بین المللی در سوریه تاکید کرد.

تاکید برزیل بر ضرورت توقف فوری خشونت در سوریه

نماینده برزیل در نشست شورای امنیت نیز با اعلام حمایت کشورش از طرح عنان برای حل بحران سوریه خواستار توقف همه اشکال خشونت از سوی همه طرفها شد و هشدار داد افزایش نظامی کردن بحران سبب دشوار شدن اوضاع این کشور خواهد شد.

نماینده برزیل بر ضرورت توقف فوری خشونت و تلاش برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بحران سوریه تاکید کرد و از گروههای مخالف خواست به طرح عنان پایبند باشند.

وی همه طرفهای داخل و خارج از سوریه را به تلاش برای جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع این کشور فرا خواند.

نماینده سوریه همچنین بر ضرورت تلاش دولت سوریه برای تضمین امنیت ناظران بین المللی و کمک به آنها برای تحقق اهداف ماموریتشان تاکید کرد.

غربی ها همچنان آتش بیار معرکه اند

اما غربی ها و در راس آنها آمریکا، فرانسه و انگلیس همچنان با حمایت از گروههای مسلح به همراه رژیمهای عربی همسو در مسیر حل مسالمت آمیز بحران سوریه تلاش می کنند.

در این زمینه سوزان رایس نماینده آمریکا با گرفتن ژست دلسوزی از مردم سوریه ادعا کرد جنایت اخیر در القبیر حماه نفرت آمیز بوده است، رایس البته نفرت اکثریت ملت سوریه از سیاستهای تجاوزکارانه آمریکا از تحریمها گرفته تا حمایتهای گسترده از رژیم صهیونیستی اشغالگر جولان و حمایت از گروههای مسلحی که غیرنظامیان و نیروهای ارتش را با سلاحهای آمریکایی می کشند، فراموش کرد.

نماینده آمریکا با متهم کردن دولت سوریه به شکست طرح عنان، گویی این حقیقت را که طرح عنان بر ضرورت توقف خشونت از سوی همه طرفها تصریح می کند، نادیده گرفته است، وی همچنین دهها گزارش غربی و آمریکایی را که تاکید کرده اند شبه نظامیان مسلح از جمله شبکه القاعده مسئول انفجارهای انتحاری در سوریه هستند، نادیده گرفت.


در تناقضی آشکار در رویکرد آمریکا در خصوص آزادی و دموکراسی، نماینده آمریکا از تصمیم اخیر اتحادیه عرب در قطع پخش شبکه های ماهواره ای سوریه از نیل ست و عرب ست حمایت کرد تا دوگانگی معیارهای آمریکا در این زمینه را بیش از پیش نمایان کند.

صف دوم گروه دشمنان سوریه شامل نمایندگان انگلیس، فرانسه، ترکیه و کانادا بود که از چارچوب رویکرد و سیاستهای اربابان خود در واشنگتن خارج نشدند و همه ادعاها و تهامات سوزان رایس را علیه نظام سوریه تکرار و اقدامات خشونت آمیز گروههای مسلح را نادیده گرفتند.

نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب هم همسو با نمایندگان غربی همانند عادت همیشگی خود، تروریسم گروههای مسلح مورد حمایت عربستان و قطر را نادیده گرفت و از آنچه شیوه متمایز رئیس قطری مجمع عمومی سازمان ملل متحد درتجاوز به سوریه خواند، تقدیر کرد.

العربی در همسویی با اقدامات خصمانه غربی ها علیه ملت سوریه خواستار تسریع در تحریمهایی شد که ملت سوریه بیش از همه از آن متضرر می شود، ملتی که العربی و دیگر دوستانش در اتحادیه عرب سنگ آنها را به سینه می زنند.

ناصر النصر نماینده قطر و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم در سخنانی تمام جنایات و کشتاری که گروههای مسلح علیه غیرنظامیان در سوریه به راه انداخته اند را با متهم کردن دولت سوریه به دست داشتن در این اقدامات، نادیده گرفت.

و سرانجام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد که باید در خصوص تحولات و بحرانها، عادلانه و مسئولانه رفتار کند، همسو با غربی ها عمل کرد و با نامشروع خواندن نظام سوریه، این حقیقت را که اکثریت ملت سوریه از این نظام در تمام اقدامات اصلاح طلبانه از طریق مشارکت در انتخابات پارلمانی با وجود تهدیدهای گروههای مسلح حمایت کرده اند، نادیده گرفت.

بان کی مون به جای تلاش برای دعوت از همه طرفها به توقف خشونت، با گفتن اینکه خطر جنگ داخلی فراگیر در سوریه نزدیک تر از هر زمانی است، با ساز غربی ها و عربهای همسو برای هموار کردن ماجراجویی نظامی علیه سوریه همنوا شد تا نشان دهد علاقه ای به رهایی ملت سوریه از بحران طافت فرسای کنونی و بازگشت امنیت و ثبات به این کشور ندارد.

تلاش محور غربی عربی برای شکست طرح عنان

" حسن هانی زاده " کارشناس مسائل بین الملل درباره آخرین وضعیت سوریه به مهر می گوید: در حالی که چین و روسیه درباره دخالت نظامی در سوریه هشدار داده اند، برخی کشورهای غربی وعربی همچنان برگزینه نظامی برای سر نگونی دولت بشار اسد اصرار می ورزند.

به موازات اصرار آمریکا، عربستان و قطر برای دخالت نظامی در سوریه و قرار دادن این کشور تحت بند ۷ منشور سازمان ملل متحد، گروه های تروریستی مسلح بار دیگر در منطقه الفقیر در شهر حماء دست به جنایت جدیدی علیه مردم بیگناه زده اند.

در جریان حمله مسلحانه تروریستهای سلفی به منطقه الفقیر واقع در اطراف شهر حماه، دهها کودک و زن بیگناه به طرز فجیعی کشته شدند.

این جنایت نشان می دهد که غربی ها به ویژه آمریکا، انگلیس و فرانسه در کنار عربستان و قطر درصدد به شکست کشاندن طرح ۶ ماده ای کوفی عنان فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه هستند تا مقدمات طرح بعدی خود را فراهم کنند.

این کارشناس گفت: کشورهای عربستان و قطر از رهگذر کمک مالی و تسلیحاتی به تروریستها این مجموعه ها را به ارتکاب جنایاتی علیه مردم بیگناه سوریه تشویق می کنند و در عین حال این جنایات را به دولت سوریه نسبت می دهند.

مردم سوریه و حتی رهبران گروه های معارض غیر مسلح دولت با مشاهده جنایات تروریستهای سلفی و وهابی ها اخیرا از ارتش سوریه برای تامین امنیت شهروندان سوری درخواست کمک کرده اند.

این کارشناس هشدار می دهد: با این حال در صورت دخالت نظامی غرب در سوریه قطعا اوضاع این کشور وارد مرحله دشواری خواهد شد و جنگ مذهبی و طایفه ای سراسر خاورمیانه را در بر خواهد گرفت.

هانی زاده می گوید : بنابراین راه حل منطقی این است که جامعه جهانی از ارسال کمک تسلیحاتی توسط عربستان، قطر و ترکیه به تروریستها در سوریه جلوگیری کند تا راه برای انجام یک گفتمان ملی میان حاکمیت و رهبران اپوزیسیون غیر مسلح هموار شود.