پیام ابراز همدردی وزیر امور خارجه چین به همتای هندی

وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه در پیامی با وزیر امور خارجه هند به دلیل ابتلای به کرونا ابراز همدردی کرد.

به نوشته وبگاه «سی‌جی‌تی‌ان»  «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در پیام خود گفته است که با اطلاع از ابتلای «سوبرهمانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند به کووید-19، صمیمانه ابراز همدردی و برای او آرزوی بهبودی سریع کرده است.

وزیر خارجه چین با اشاره به اینکه چین و هند از زمان شیوع کووید-۱۹ به یکدیگر کمک کرده‌ و بر مشکلات غلبه کرده‌اند، گفت که آماده همکاری با جیشانکار برای اجرای اجماع مهم رهبران دو کشور و توسعه روابط دوجانبه است.

جیشانکار پنجشنبه گذشته گفت که آزمایش کووید-۱۹ او مثبت شده است و از همه کسانی که اخیراً با او در تماس بوده‌اند خواست تا اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهند.

بر اساس آخرین داده‌های وزارت بهداشت هند، این کشور در حال حاضر با موج سوم همه گیری کووید-۱۹ در حال مبارزه است و در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۴۲۸۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور پهناور ثبت شده است.

پیام ابراز همدردی وزیر امور خارجه چین به همتای هندی

هند و چین که در سال ۱۹۶۲ در یک جنگ مرزی تمام عیار جنگیدند، مدتهاست که یکدیگر را متهم می‌کنند و سعی دارند در امتداد مرز غیر رسمی که به خط کنترل واقعی معروف است، قلمرویی را تصرف کنند.

سیزدهمین دور از گفت‌و‌گوها بین چین و هند اخیرا برگزار شد و بیش از ۸ ساعت طول کشید. طرفین در این مذاکرات  تلاش کردند تا اختلافات پیش آمده را حل کنند. این دور از گفت‌‌وگوها  درمنطقه مرزی «مولو» در چین  بین مقام‌های ارشد نظامی هند و چین برگزار شد.

پیشتر وزارت خارجه هندبا پرتاب توپ به زمین چین از این کشور خواسته بود تا برای رسیدن به آرامش در منطقه مرزی «لاداخ» تلاش کند. این در حالی است که وزیر خارجه هند نیز اخیرا در دیدر با همتای چینی خود در نشست سران شانگاهای در شهر «دوشنبه» در تاجیکستان  در زمینه تلاش برای رفع تنش‌ها در لاداخ  گفت‌وگو کرده بود.

 با گذشت چندین دور از گفت‌وگوهای نظامی و دیپلماتیک صورت گرفته بین دهلی نو وپکن، هنوز تنش در منطقه ادامه دارد.