خروج کارمندان غیرضروری سفارت کانادا از اوکراین

دولت کانادا روز یکشنبه خبر داد که قصد دارد کارمندان غیر ضروری را از سفارت خود در کی‌یف، پایتخت اوکراین خارج کند. 

کانادا آخرین کشوری است که اقدام به خارج کردن بخشی از کارمندان خود از اوکراین می‌کند.

در ادامه فضاسازی‌های کشورهای غربی علیه روسیه در خصوص تحولات اوکراین، سفارت آمریکا در کی‌یف چند روز پیش از شهروندانش در اوکراین خواسته بود هر چه سریعتر این کشور اروپای شرقی را ترک کنند.

در پیامی که روی وب‌سایت سفارت آمریکا در کی‌یف درج شده بود آمده است: «سفارت آمریکا از شهروندان خود در اوکراین می‌خواهد با استفاده از وسایل نقلیه تجاری یا شخصی همین الان [خاک اوکراین را] ترک کنند.»

درخواست آمریکا از شهروندان آمریکایی برای خروج از اوکراین

این بیانیه دو روز بعد از آن صادر شد که وزارت خارجه آمریکا در یک توصیه مسافرتی خواستار خروج خانواده دیپلمات‌ها و کارکنان غیرضروری سفارت آمریکا از خاک اوکراین شده بود.

انگلیس نیز چند روز پیش اعلام کرد که خروج کارکنان سفارت خود در «کی‌یف» پایتخت اوکراین را در «واکنش به تهدید رو به رشد» روسیه برای حمله به اوکراین، آغاز کرده است.

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که بر روی وب‌سایت خود قرار داد، اعلام کرد که لندن ترجیح داده است که «به طور موقت» برخی از کارکنان و وابستگان آن‌ها را از کی‌یف خارج کند.

خروج کارمندان غیرضروری سفارت کانادا از اوکراین

وزارت امور خارجه انگلیس طی بیانیه‌ای به شهروندان این کشور توصیه کرد که از سفر غیرضروری به اوکراین جلوگیری کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است که تحولات در اوکراین به سرعت به پیش می‌رود.

وزارت خارجه بلژیک نیز از شهروندان این کشور خواسته که به اوکراین سفر نکنند و از شهروندانی که در اوکراین حضور دارند خواسته شده تا نام خود را در سفارت این کشور در کی‌یف ثبت کنند.

فعالیت‌ نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه تهدید به شمار می‌آید

غرب در ماههای اخیر، روسیه را به تجمع نیرو در نزدیکی مرز اوکراین و آماده‌سازی برای حمله به اوکراین متهم کرده است که مسکو تمامی این اتهامات را رد کرده است و تأکید دارد که فعالیت‌ نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شود و همچنین گفته است که حق جابجایی نیروهای نظامی روس در درون قلمرو این کشور را جزء حقوق خود می‌داند.

این در حالی است که دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرده است که جانسون از دریادار «سر تونی راداکین» فرمانده ستاد دفاعی انگلیس درخواست کرده است که وزرای انگلیسی را روز سه‌شنبه هفته جاری (۱۲ بهمن ماه) در جریان اوضاع اوکراین قرار دهد و همچنین «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس نیز در هفته‌ آتی به مجارستان، اسلوونی و کروواسی سفر می‌کند تا درباره اوضاع اوکراین با آن‌ها گفت‌وگو کند.

انتظار می‌رود بریتانیا در هفته آینده در جریان مذاکرات بروکسل، پیشنهاد خود برای استقرار نظامی بیشتر به متحدان ناتو را نهایی کند.

بنا بر گفته دولت بریتانیا، این کشور بیش از ۹۰۰ پرسنل نظامی مستقر در استونی دارد و  بیش از ۱۰۰ نظامی انگلیس در اوکراین مستقر هستند و یک گروه متشکل از ۱۵۰ نظامی انگلیسی در لهستان مستقر هستند.

اختلاف میان اروپایی‌ها درباره حجم کمک‌های نظامی به اوکراین

اوایل هفته جاری، «ماتئوس موراویتسکی» نخست وزیر لهستان در مصاحبه با «ال موندو» گفت که اتحادیه اروپا درباره حجم کمک‌های نظامی به کی‌یف یا تحریم‌های احتمالی علیه روسیه در صورت تشدید تنش‌ها در مرز اوکراین اتفاق نظر ندارد.

انگلیس در حالی به دنبال فرستادن تجهیزات و نیرو به مرز روسیه است که روز گذشته گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌‌داد در ادامه فشارهای واشنگتن و برخی متحدانش علیه مسکو به بهانه تحولات اوکراین، وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده که درصدد هدف قرار دادن «منافع استراتژیک و مالی روسیه» است.

پیش از این، لیز تراس وزیر خارجه انگلیس طی اظهارات ۲۶ ژانویه (ششم بهمن ماه) اعلام کرد که دولت این کشور در تدارک برای ارائه یک طرح جدید طی روزهای آینده به منظور تشدید و تقویت کردن تحریم‌ها علیه روسیه است.

مسکو: روسیه تهدیدی برای هیچ کشوری نیست

مقام‌های دولت غربگرای اوکراین، آمریکا، انگلیس و برخی دیگر از متحدان غرب طی هفته‌های اخیر بارها مدعی «تدارک روسیه برای حمله به اوکراین» شده و همزمان ضمن درباره تبعات تحریم‌‌ها و فشارهای اقتصادی آنها علیه مسکو هشدار داده‌اند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین به انتشار گزارش‌ها در رسانه‌های غربی و ادعاهای درباره تدارک روسیه برای حمله به اوکراین واکنش نشان داد و آنها را «توخالی» و «تشدید بی اساس تنش‌ها» خواند. به گفته او، روسیه تهدیدی برای هیچ کسی (و کشوری) نیست.