بازتاب نشست ۱۰ساعته ایران و آژانس

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، رسانه های منطقه ای و بین المللی جهان عرب هر روز به بازتاب مهمترین خبرهای جمهوری اسلامی ایران از نگاه خود می پردازند که در این گزارش به آنها می پردازیم.

الشرق الاوسط: در نشست ایران و آژانس پیشرفتی حاصل نشد

روزنامه الشرق الاوسط امروز در تنها گزارشی که به تحولات ایران مرتبط است را به مذاکرات وین اختصاص داده است. در این گزارش اظهارات " هرمان ناکارتس " پس از پایان نشست وین پوشش داده شده که با ابراز ناامیدی ادعا کرد: تهران به جای تلاش در جهت حل اختلافات، مسائلی جدید را نیز مطرح کرد.

بنابر این گزارش، پس از نشست ۱۰ ساعته روز جمعه در وین ایران و آژانس در امضای یک مدالیته همکاری به توافق نرسیدند، توافقی که می توانست در راستای حل مسائل معلق مانده موثر باشد.

این سومین نشست ایران و آژانس طی هفته های اخیر محسوب می شد که در آن دو طرف اعلام کردند گفتگوها و بررسیهای لازم را ادامه خواهند داد. از سوی دیگر " علی اصغر سلطانیه " رئیس هیئت ایران پس از پایان مذاکرات، پافشاری بر اهمیت گفتگو درباره تمامی مسائل را پنهان نکرد و از اهتمام تهران به بررسی دقیق و مسئولانه پیشنهادها خبر داد.

السفیر: آمانو بر توقف کامل غنی سازی از سوی ایران تاکید دارد

روزنامه السفیر لبنان امروز در گزارشی به نقل از منابع ایرانی نوشت: درخواست " یوکیا آمانو " مدیرکل آژانس در زمینه پذیرش تعهدات بین المللی از سوی ایران به قطعنامه های شورای امنیت در زمینه توقف کامل غنی سازی اشاره دارد و این بدان معناست که مذاکرات مسکو پیش از آغاز شکست خورده، چون اگر ایران غنی سازی را متوقف کند پس روی چه چیزی باید مذاکره صورت گیرد؟!

بر این اساس، آمریکایی ها نیز در نظر دارد مسئله جدیدی را با عنوان " بازرسی جهت شفاف سازی " وارد پادمانهای آژانس کنند که هیچ پایه واساس حقوقی ندارد. همچنین طرح جدید آمانو بر تحت بازرسی قرار گرفتن تمامی تاسیسات هسته ای، نظامی و صنعتی در تمام نقاط ایران تاکید دارد که طی آن تهران باید تمامی اسناد هسته ای، نظامی و غیره را در اختیار قرار دهد. بر مبنای این طرح آژانس اکان تحقیقات از هرمسئولی را در بخشهای هسته ای و نظامی را می یابد که شامل دانشمندان، مقامات و کارمندان می شود.

بر این اساس، ایران هرگز این پیشنهادها را قبول نخواهد کرد و حتی این سوال نیز مطرح است که آیا با پذیرش این مسائل، اختلافات در موضوع هسته ای ایران پایان خواهد یافت؟

الحیات: فشار آژانس بر ایران برای بازدید فوری از سایت پارچین

روزنامه الحیات امروز در گزارشی به بررسی نشست روز گذشته در وین پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: آژانس بر ایران در زمینه بازدید فوری بازرسان از سایت پارچین که درباره آن ابهاماتی مطرح شده، فشار وارد کرد.

البته الحیات بر خلاف الشرق الاوسط مذاکرات اخیر در وین را ۸ ساعته اعلام و تاکید کرد: آژانس نتایج گفتگوها با ایران را ناامید کننده توصیف کرد. البته شاید شکست مذاکرات وین، امیدها برای رسیدن موفقیت نشست ایران و ۱ + ۵ در مسکو را که در سطحی وسیع تر برگزار می شود را بین ببرد.

العالم: همکاری ایران با آژانس تا زمان اثبات دروغگویی ادعاهای غرب

پایگاه خبری العالم امروز در گزارشی به مذاکرات وین اشاره کرده است. در این گزارش آمده است: دور جدید مذاکرات نفسگیر جمهوری اسلامی ایران و آژانس برای رسیدن به توافق در زمینه بازرسی های آژانس پایان یافت.

هرمان ناکارتس پس از پایان این نشست اظهار داشت: دو طرف در این نشست پیشرفتی در حل مسائل نداشتند. از طرف دیگر سلطانیه اظهار داشت: تلاشها درباره رسیدن به یک توافق که شرایط کلی بازرسی آژانس از سایت پارچین را مشخص می کند، همچنان ادامه دارد.

العالم تاکید کرد: دور جدید مذاکرات ایران و آژانس تنها ۱۰ روز پیش از مذاکرات مسکو(۲۹ و ۳۰ خردادماه) برگزار شد. این در حالی است که سلطانیه پیش از آغاز مذاکرات وین تاکید کرده بود: تهران مذاکرات با آژانس را تا زمان مشخص شدن دروغگویی ادعاهای غرب در موضوع هسته ای ادامه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه بازرسان در گذشته هیچ مسئله منفی در پارچین نیافته اند، درباره تاثیرگذاری منفی این مسائل بر مذاکرات مسکو هشدار داد.