توافق ۱ + ۵ با ایران در گرو خواست آمریکاست

به گزارش افکارنیوز، فارس مصاحبهای را با "گابریل ریفکیند" مدیر برنامه خاورمیانه گروه تحقیقاتی آکسفورد انجام داده و نظرات این گروه در قبال مذاکرات بغداد و آینده این مذاکرات را جویا شده است.


۱. تحلیل شما از مذاکرات گروه ۱ + ۵ که در بغداد برگزار شد چیست؟

ارزیابی ما این است که اختلافات اساسی میان ایران و ۱ + ۵ باقی مانده است. برای غلبه بر این اختلافات لازم است تا از سوی هر دو طرف تعامل جدی صورت گیرد. سوال اینجاست که آیا هر دو طرف آماده امتیازدهی هستند یا خیر: آیا گروه ۱ + ۵ آماده است تا در قبال توقف غنی‌سازی ۲۰درصد و خروج ذخایر اورانیوم با غنای بالا از این کشور، از شدت تحریم‌ها بکاهد؟ در حالی که به نظر نمی‌رسد آمریکا در این برهه امتیازی در مسئله تحریم‌ها ارائه دهد، تقلیل تحریم‌ها از سوی اروپایی‌ها محتمل‌تر است.



۲. آیا منطق استفاده از تحریم‌ها تاثیری بر سیاست‌ها و مواضع ایران در مذاکرات داشته که ۱ + ۵ همچنان بر استفاده از چنین ابزار تاکید می‌کند؟

۵ + ۱ و به خصوص دولت اوباما اعتقاد خود به اتخاذ سیاست‌های دوگانه را نشان داده، که این سیاست اعمال تحریم را نیز شامل می‌شود. به نظر می‌رسد که آن‌ها(۱ + ۵) تا زمانی که احساس کنند ایران امتیازاتی واقعی و پایداری به آن‌ها داده، به چنین سیاستی ادامه بدهند. تحریم‌ها به نظر توانسته ایران را به تغییر در برخی مواضعی که در ژانویه ۲۰۱۱ در استانبول داشت، تشویق کند. برخی مفسران عنوان کرده‌اند که حضور چین و روسیه در تلاش‌های دیپلماتیک موجب شد تا آمریکا در گفت‌وگوهای بغداد موضعی ملایم‌تر داشته باشد.

۳. سیاست‌های انگلیس در قبال ایران تا چه حد با کشورهایی نظیر آمریکا و اسرائیل مشابه است؟

موضع انگلیس بسیار نزدیک به مواضع آمریکا است، هرچند که انگلیس این حق را برای خود قائل است که مواضع خود را داشته باشد. دولت انگلیس مانند دولت اوباما با یک پارلمان مخالف روبرو نیست و به همین جهت تا حدی فضا برای مانور دارد. دولت انگلیس به صورتی شفاف مشخص کرده است که با استفاده از شدت عمل و زور مخالف است. اگرچه که، تمام اعضای گروه ۵ + ۱ و ایران می‌دانند که یک توافق، اگر قرار به رسیدن به آن باشد، بدون دخالت و موافقت آمریکا قابل دست‌یابی نیست.

۴. فکر می‌کنید خانم اشتون آیا در مسکو ابزارها و مواضعی دیگر را به کار می‌گیرد؟

فکر می‌کنم کاترین اشتون می‌داند که رسیدن به یک مذاکرات جامع زمانبر است و او آگاه است که هر دو طرف در برابر افکار عمومی مواضع حداکثری خود را اعلام می‌کنند. ما فکر می‌کنیم او به تلاش خود ادامه می‌دهد تا راه حلی دیپلماتیک برای این بن‌بست بیابد. او در پشت صحنه برای هماهنگ کردن مواضع ۶ قدرت سخت تلاش کرده است. ما متقاعد شده‌ایم که وی به دیپلماسی متعهد است. فکر می‌کنم باید نسبت به مذاکرات ماه ژوئن مسکو به صورتی محتاطانه خوش‌بین باشیم.

۵. در ایران گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر شبیه به یک طنز بود. در این گزارش تلاش شده تا خواسته‌های غیرقانونی کشورهای غربی به عنوان وظیفه ایران تلقی شود. شما گزارش آژانس را چطور توصیف می‌کنید؟

آژانس بینالمللی انرژی اتمی یک سازمان بینالمللی با اعتبار بسیار بالا است. آژانس استقلال خود را در دوره مدیر کلی "هانس بلیکس" در برابر رشته فشارهای آمریکا در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ نشان داده است. "محمد البرادعی" مدیر کل پیشین آژانس هم به صورتی گسترده در ایران مورد احترام بود. "یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس اخیرا در تلاش برای دستیابی به توافق به صورتی غیرمنتظره به تهران آمد. آژانس اتمی نیز نظیر ایران به پیمان منع گسترش سلاح هستهای متعهد است. آژانس در طول سالها دستاوردهای زیادی داشته است. از نظر من، ایران به عنوان یک امضاکننده پیمان انپیتی، ملزم به برآورده کردن پادمانهای ضروری است و همانگونه که هم آژانس و هم خانم اشتون گفتهاند، از حق غنیسازی برخوردار است.