سندی که نشان داد چرا صدام فرمانده‌هانش را اعدام کرد

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، و اما دومین رویکرد، جهت تبرئه رهبری رژیم جنگ افروز عراق از مسئولیت شکست، انداختن بار تمام گناهان به گردن فرماندهان ارتشی بود. هم از این روی در همان روز ۳ خرداد ۶۱ جوخههای اعدام صحرایی در شرق بصره دست به کار شدند.

صدام به خاطر شکست در جبهه محمره! جمعی از زبده‌ترین فرماندهان خود، از جمله سرلشکر ستاد صلاح قاضی، فرمانده سپاه سوم ارتش عراق _ سرتیپ ستاد جواد اسعد شیتنه فرمانده لشکر ۳ زرهی و سرهنگ محسن عبدالله فرمانده تیپ ۱۲ را تیرباران کرد.

سند ذیل که بعدها از دشمن به دست آمده، به خوبی نشان می‌دهد که عقب‌نشینی دشمن از خرمشهر، صرفا یک حرکت تاکتیکی نبود؛ بلکه این هزیمت توسط نیروهای ایرانی به ماشین جنگی عراق تحمیل گردید. در این سند می‌خوانیم:

راز: امانت دوست

شماره: ۱ / آ / ۴/۱۳۱

تاریخ: ۲۴/۵ / ۱۹۸۲

از: سر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق

به: فرماندهی سپاه یکم

سپاه دوم:

فرماندهی سپاه سوم:

فرماندهی سپاه چهارم:

موضوع: اجرای حکم

۱ _ حکم اعدام(تیرباران) مجرمان ذیل، در سحرگاه روز ۲۴ / مه / ۱۹۸۲ به اجرا در آمد:

الف: سرتیپ ستاد جواد اسعد شیتنه فرمانده سابق لشکر سوم زرهی

ب: سرهنگ دوم ستاد محسن عبدالله فرمانده تیپ ۱۲ زرهی ابن ولید

۲ _ جرایم سرتیپ ستاد جواد اسعد شیتنه

الف: تردید در انجام ماموریت‌ ضد حمله توسط لشکر سوم زرهی و عدم اجرای فرامین روشن و صریحی که به همین منظور صادر شده بود. این در حالی است که یک بار دیگر هنگام عبور دشمن به سوی غرب کارون، این لشکر، مکلف به انجام ضد‌حمله شده بود. قبل از هجوم دشمن در شب‌های بیست و نه و سی آوریل ۱۹۸۲ نیز علی‌رغم فرامین صریح و روشنی که از همان شب تا حمله پیش‌بینی شده فعلی دشمن صادر گشته بود، از انجام ماموریت محول شده خودداری کرده بود.

ب: عدم برخورد مناسب، برای ایجاد ترس در میان نیروهای تحت امر، که در انجام ماموریت‌ها کوتاهی کرده‌اند. بر اساس اختیارات محول شده از سوی فرماندهی کل نیروهای مسلح به فرمانده و بر اساس قانون، همچنان که موکدا آمده است، این افسر که به رتبه فرماندهی در ارتش قهرمان مان رسیده است، مرتکب خیانت به رسالت فرماندهی و مسئولیت میهنی در مورد مردمش و ارتش آن شده. این مجازات، او را به سزایش رسانده و او مستحق چنین مجازات سنگینی است.

۳. جرایم سرهنگ دوم ستاد محسن عبدالله

به اتهام ترس و عدم اجرای دستورهای روسایش، سلسله مراتب فرماندهی، هنگام رویارویی با نیروهای دشمن و پس از عبور دشمن به سوی غرب کارون حکم اعدام در مورد او به مرحله اجرا در آمد.

خواهشمند است، به کلیه تیپ‌ها اعلام و بخشنامه شود.

رونوشت به:

: دفتر نظامی دبیر سرفرماندهی کل نیروهای مسلح

: دیوان وزارت دفاع سرتیپ ستاد قدوری جابر محمود

: ریاست ستاد ارتش

: اداره کل اطلاعات ارتش

مطابق اصل «سری»

«… بعدها هفته‌نامه آلمانی «اشترن» طی مصاحبه‌ای اختصاصی با صدام‌حسین در بغداد، واقعه مجازات فرماندهان سپاه سوم ارتش عراق به علت آنچه که «اهمال ایشان در دفاع از خرمشهر» نامیده می‌شد را، اینگونه با دیکتاتور جنگ افروز بعثی مطرح کرد:

اشترن: اطلاع یافته‌ایم که حضرت عالی از فراندهان نظامی عراق راضی نیستند. آیا حقیقت دارد که اخیرا ۳۰۰ افسر عالی‌رتبه ارتش مجازات شده‌اند؟

صدام حسین: نه اما یک فرمانده سپاه، یک فرمانده لشکر و یک فرمانده واحد زرهی اعدام شده‌اند.

اشترن: این افسران به چه دلیل اعدام شدند؟

صدام حسین: آنها به مسئولیت خود در جنگ خرمشهر عمل نکردند و در انجام وظایف محوله، قصور به خرج دادند.»

حضرت امام خمینی، روز شنبه ۸ خرداد ۶۱ به فاصله یک روز پس از اعلام خبر مراسم اعطای نشان به ارتشیان عراق توسط صدام، فرمود:

«… صدام می‌گوید: «ما پیروزمندانه عقب‌نشینی کردیم!» قصه نادر را شنیده‌اید که وقتی شکست خورد به سردارهایش گفت: «بنویسید ما شکست خوردیم، منشی او میرزا مهدی‌خان نوشت: چشم زخمی به ارتش ما وارد آمد.

وقتی که این نوشته را به دست نادر دادند، آن را پرت کرد آن طرف، و گفت: بنویس با ما چه کردند!

او این قدرت را داشت که بگوید ما شکست خوردیم. اینها اگر قدرت جبران داشتند، به شکست خود اعتراف می‌کردند، ولی شکست آنها، همیشگی، تا ابد است»

«حضرت امام خمینی _ ۸ خرداد ۱۳۶۱»

پایان