ایران حق دارد درحل بحران سوریه حضورداشته باشد

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، "گنادی گاتیلف" روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری "اینترفکس" تصریح کرد: به طور قطع، تحمیل اقدامات محدودکننده و خشونتآمیز علیه سوریه نه تنها کمکی به بهبودی وضع سوریه نمیکند بلکه وضعیت پیچیده موجود در این کشور را بدتر میکند.

وی تأکید کرد که مسکو هرگونه فشار و تهدید مضاعف یا استفاده از زور علیه سوریه را رد می‌کند و از تمامی کشورهای دارای نفوذ در دولت و مخالفان سوریه می خواهیم در راستای طرح صلح " کوفی عنان " به منظور تسهیل راه‌حل سیاسی برای بحران کنونی سوریه وارد عمل شوند.

گاتیلف همچنین تصریح کرد که روسیه از پیشنهاد کوفی عنان برای ایجاد یک گروه تماس بین المللی به منظور گردهم‌آوری بازیگران کلیدی منطقه و جهان برای کمک به خشونت‌های سوریه حمایت می‌کند.

این دیپلمات ارشد روسی تأکید کرد که چنین گروهی شامل اعضای شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای منطقه‌ای می‌شود که کشورهایی که هم‌مرز با سوریه هستند و در این منطقه دارای منافع می‌باشند، در اولویت قرار دارند.

وی ادامه داد: کشوری چون ایران حق مسلم برای شرکت در این فرایند را دارد. حضور ایران می‌تواند نقش سازنده‌ای در یافتن راه‌حلی برای درگیری‌های سوریه ایفا کند.

گاتیلف و " میخائیل باگدانف " که وی نیز معاون وزیر خارجه روسیه است گفت‌وگوهایی را روز گذشته با " فرد هوف " نماینده ویژه آمریکا در امور مربوط به خاورمیانه در خصوص موضوع سوریه برگزار کردند.

به گفته وزارت خارجه روسیه، دو طرف در گفتوگوهای دیروز در خصوص روش های تقویت یک راهحل صلحآمیز در سوریه گفتوگوهایی را انجام دادند و پس از این گفتوگوها، سفارت آمریکا در مسکو اعلام کرد که آمریکا و روسیه از طرح صلح عنان حمایت میکنند و آماده همکاریهای بیشتر در خصوص موضوع سوریه هستند.