به گزارش افکارنیوز، مهر به نقل از شبکه روسیا الیوم، سرگئی لاوروف گفت : اوضاع سوریه نگران کننده است و مخالفان سوری به دنبال تکرار سناریوی لیبی در سوریه هستند، اما ما با این موضوع مخالفیم.

وی افزود: بسیاری از مسیحیان، سوریه را ترک کرده اند و بسیاری از کلیساها مورد حمله تروریستی واقع شده اند.

وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد: اولویت اصلی حوادثسوریه بر عهده نظام این کشور است اما دولت تنها طرف مسئول در این باره نیست. طرفهایی که به مخالفان سوری کمک می کنند مسئول هستند.

وی گفت: از زمان شروع نا آرامی های سوریه، ۳۴ پزشک کشته و خانواده های آنها نیز قربانی شده اند.

لاوروف بیان کرد: یک روزنامه نگار انگلیسی گفته است که مخالفان سعی داشته اند وی را به قتل برسانند و مسئولیت را بر گردن نظام سوریه بیندازند.

وزیر خارجه روسیه بیان کرد: ممانعت از پخش شبکه های تلویزیونی سوری مخالفت با آزادی بیان است.

وی گفت: هشتاد هزار سوری آواره هستند در حالی که حدود یک میلیون و نیم آواره در سوریه وجود دارد.

لاوروف بیان کرد: طرح کوفی عنان جایگزینی ندارد هر چند برخی دنبال موفق نشدن این طرح هستند، یکی از اولویتهای ما توقف خشونتها و اجرای کامل طرح عنان است.

وی گفت: نظام سوریه تسهیلات لازم را در اختیار تیم بین المللی و روزنامه نگاران قرار داده است ما به دنبال بررسی علت موفق نشدن طرح عنان هستیم و در این موضوع مخالفان سوری نقش زیادی دارند.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: ما باید سوری ها را به سوی مذاکرات سوق دهیم. ما خواستار نشست بین المللی درباره سوریه هستیم و همه طرفهای بین المللی و منطقه ای را به آن دعوت می کنیم.

لاوروف بیان کرد: این نشست باید شفاف و صریح باشد و باید تلاش رسانه ای قوی برای توقف خشونتها و آغاز مذاکرات انجام شود.

وی گفت: طرفهای خارجی به دنبال به بن بست کشاندن امور سوریه هستند، اما شورای امنیت اجازه دخالت در امور سوریه را نمی دهد.

وی اظهار داشت: تلاشهایی در کار است تا همزیستی مسالمت آمیز در سوریه را به بن بست کشاند و آن را به کانونی برای نزاع جهان اسلام تبدیل کنند.

لاوروف گفت: ما از صلح جهانی و قوانین بین المللی حمایت می کنیم نه نظام سوریه. ما اطلاعاتی درباره کمک تسلیحاتی به مخالفان سوری و ارتش آزاد سوریه در اختیار قرار داریم.

وی افزود: مردم سوریه سرنوشت خود را رقم می زنند و هیچ چیزی نباید به آنها دیکته شود.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: موضع روسیه در قبال سوریه تغییر نکرده است و ما سلاح به نظام سوریه برای سرکوب تظاهرات کنندگان نمی دهیم، بلکه سامانه دفاع جوی آن را تقویت می کنیم، اما برخی کشورهای حوزه خلیج فارس سلاحی می فرستند که علیه مردم سوریه استفاده می شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد : ما دولت سوریه را به پذیرش ناظران بین المللی مقاعد کردیم.