به گزارش افکار نیوز به نقل از روزنامه کیهان،روزنامه فرانسوي فيگارو با اشاره به انتشار كتابي از ديويد اي.سنگر سرمقاله نويس نيويورك تايمز تحت عنوان جنگ پنهان اوباما كه به عمليات مخفي و سايبري آمريكا و نيز استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين مي پردازد، نوشت: در اين كتاب گفته مي شود كه چند روز پيش از تفويض قدرت به اوباما در سال ۲۰۰۹، جرج بوش از اوباما خواست بي سروصدا با وي در كاخ سفيد ديدار كند.

در این دیدار، جرج بوش بر چند نکته حیاتی تاکید بسیار کرد؛ ادامه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان، مبارزه علیه القاعده و حمله سایبری به تاسیسات ایران. از ورای کتاب سنگر درمی یابیم که اوباما چگونه از وجود یک «جنگ کثیف» بسیار مخفی که از سال ۲۰۰۶ علیه ایران به راه افتاده باخبر می شود.


جنگی که نه به کمک نیروها در صحنه کارزار، بلکه به کمک کامپیوترها و کلمات رمزی ویروس دار به راه افتاده بود. این سلاح که نام رمزش «بازیهای المپیک» است، از دو سال پیش علیه برنامه هسته ای ایران به کار گرفته شد و مسئولان ایرانی از درک آن ناتوانند.


فیگارو می نویسد: هدف «بازیهای المپیک» از کار انداختن سانتریفیوژهای بسیار حساس نطنز بود. از این رو ویروسی که توسط آمریکا و واحد ویژه جنگ الکترونیکی ارتش اسرائیل زیر نام «ویروس» به وجود آمد، به روی یک سانتریفیوژ مشابه لیبیایی در سال ۲۰۰۳ آزمایش شد.

سپس از راه یک کلید «یواس بی» به دستگاههای الکترونیکی این مرکز انتقال داده شد و در سال ۲۰۱۰ به مغزهای الکترونیکی آن آسیب وارد آورد. از سوی دیگر کنترل این ویروس(استاکس نت) از دست سازندگانش نیز بیرون رفت و تابستان بعد در چهار گوشه جهان «باگ» به وجود آورد.


این روزنامه سرانجام تصریح می کند: حملات ویروسی نظیر استاکس نت و فلیم اکنون ممکن است همچون یک توپ فوتبال به سوی تاسیسات حیاتی آمریکا بازگردانده شود چرا که احتمالا توسط دشمنان آمریکا شناسایی شده است. قابل توجه است که حملات ویروسی استاکس نت علیه ایران شکست خورد.

در راستای رقابت های انتخاباتی اوباما و برای کاستن از آثار روانی شکست های واقعی آمریکا در عرصه مقابله با کشورهایی نظیر ایران عنوان و این اقدام را برای امنیت ملی آمریکا خطرناک توصیف کرده اند.


در همین حال نشریه فرانسوی اکسپرس با اشاره به انتشار کتاب دیوید سنگر می نویسد: به گزارش این کتاب، دستگاه های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل از جمله واحد ۸۲۰۰ که ویژه فعالیت در فضای سایبری است، در پروژه حمله اینترنتی با آمریکا همکاری داشته اند و در سال ۲۰۱۰ کرم ویروسی استاکس نت را علیه تاسیسات هسته ای ایران به کار گرفته اند، ویروسی که تولید آن تحت عنوان بازی های المپیک صورت گرفت.


اما اکنون حملات سایبری به شکلی بی سابقه در تاریخ آمریکا، باعثنگرانی باراک اوباما شده است. او از این هراس دارد که هکرها، تروریست ها و دیگر کشورها از آن بهره ببرند و اقدامات مشابهی را علیه سیستم های سایبری و رایانه ای آمریکا توجیه کنند. اکنون در این باره تردید وجود دارد که درز اطلاعاتی از این دست نهایتا به نفع آمریکا بوده یا به ضرر این کشور تمام خواهد شد.


از سوی دیگر یوگنی کاسپرسکی رئیس شرکت معروف امنیتی «کاسپرسکی لب» ضمن سخنانی در تل آویو، نسبت به کمانه کردن این خرابکاری سایبری علیه طراحان آن هشدار داد.


کاسپرسکی - که شرکت وی یکی از معروف ترین سازندگان نرم افزارهای آنتی ویروس در جهان است و گفته می شود در کشف ویروس فلیم نقش داشته - ضمن سخنانی در یک کنفرانس امنیت سایبری در تل آویو تصریح کرد: تروریسم سایبری می تواند مانند یک بومرنگ علیه پدیدآورندگان آن بازگردد.


به گزارش رویتر، وی می گوید: این یک تروریسم سایبری است و نه جنگ سایبری و من متاسفم از اینکه بگویم این تازه آغاز بازی است. اکنون تمام سیستم های صنعتی یا حمل و نقل و هوایی در جهان می توانند هدف حمله قرار گیرند. اکنون باید مایکروسافت، لینوکس و یونیکس را فراموش کرد و به سیستم های عامل امن تر اندیشید. باید به اقدام جهانی علیه تروریسم سایبر اندیشید.


وی اسرائیل را بخشی از مسئله در این زمینه توصیف کرد و افزود: ویروس هایی چون فلیم و استاکس نت می توانند به سرعت توسط متخصصان کشورهای هدف یا هکرها به کارگرفته شوند. بومرنگ سایبری ممکن است به سوی شما بازگردد.


کاسپرسکی همچنین گفت: ویروس هایی چون فلیم یا استاکس عمر محدودی دارند.
بنابر گزارش قبلی شرکت کاسپرسکی لب، «غیر از ایران، کشورهایی نظیر مصر و عربستان و سوریه و لبنان از ۴ سال پیش در معرض هدف ویروس فلیم قرار داشته اند اگرچه برخی مناطق دیگر آسیا و اروپا و آمریکای شمالی(ترکیه، هنگ کنگ، آلمان، لهستان، مالزی، لتونی، سوئیس) نیز به این ویروس آلوده شده اند. با این حال هدف اصلی ایران بوده است.»


گفتنی است وب سایت آمریکایی آتلانتیک به تازگی در تحلیلی که اختصاص به جنگ سایبری دارد، تصریح کرد: نقطه ضعف این راهبرد این است که بسیاری از کشورها از قدرت لازم برای راه انداختن جنگ سایبری برخوردار هستند.


غیر از سناتور جان مک کین و ساکسبی چمبلیس که از افشای نقش دولت آمریکا در جنگ سایبری ابراز نگرانی کرده اند، سناتور دایان فاینستان نیز معتقد است: این روند انتشار اطلاعات باید متوقف شود، وقتی عده ای می گویند که نمی خواهند با آمریکا کار کنند چون ما نمی توانیم محرم اطلاعات باشیم مساله جدی است وقتی متحدان ما نگران می شوند، وقتی جان ماموری به خطر می افتد یا جان خانواده او به خطر می افتد این یک مسئله است.


روزنامه فيگارو نيز در گزارشي از قول ريچارد فالكنراتس (رئيس سابق دپارتمان امنيت داخلي نيويورك) نوشت: آنچه درباره جنگ سايبري قابل بحث است، ضريب موفقيت آن است و در صورت عدم موفقيت، نتايج بسيار زيانباري را مي تواند براي آمريكا به دنبال داشته باشد.