به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس در اسلامآباد، نویسنده پاکستانی با انتشار مقالهای در هفته نامه "اخبار جهان" به آخرین وضعیت اقتصادی این کشور پرداخته و معتقد است که بالا رفتن ارزش دلار در مقابل روپیه واحد پول پاکستان، به نفع بانکها منجر شده است.

" تلقین زبیری " نوشته است:

بالا رفتن قیمت دلار باعثشد برخی بانک‌ها میلیاردها دلار سود کنند.

با این که دولت مدعی است کشور در وضع اقتصادی مطلوبی به سر می‌برد اما پاکستان نتوانسته از کاهش ارزش روپیه در برابر دلار جلوگیری کند. زمانی که " یوسف رضا گیلانی " نخست وزیر فعلی روی کار آمد، هر یک دلار آمریکا به نرخ ۶۲ روپیه معامله می‌شد اما در حال حاضر قیمت هر دلار ۹۳ روپیه است.

از چند هفته پیش تا کنون قیمت دلار به طور سر‌سام آوری بالا رفته و تا ۱۰۰ روپیه برای هر دلار رسیده است.

سال جاری میلادی سال انتخابات در پاکستان است در حالی که زمزمه‌های کودتای نظامی نیز به گوش می‌رسد به همین علت تقاضای خرید دلار افزایش یافته و مردم پس انداز خود را صرف خرید دلار می‌کنند.

برخی از مردم حتی زمین خود را فروخته و با تمام این مبلغ و پس اندازی که در حساب بانکی دارند، دلار خریداری می‌کنند.

این در حالی است که خبر کنار نیامدن پاکستان با آمریکا و اختلاف ۲ کشور بر سر بازگشایی مسیر ناتو و اینکه احتمال به توافق رسیدن واشنگتن با اسلام‌آباد بسیار کم است نیز قیمت دلار را افزایش داده است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگر اختلاف بین واشنگتن و اسلام‌آباد ادامه داشته باشد کمک‌های آمریکا به پاکستان به طور کامل قطع خواهد شد و قیمت روپیه سیر نزولی را طی خواهد کرد که این امر موجب افزایش قیمت دلار می‌شود.

مردم عادی نیز به خوبی این موضوع را درک کرده و سعی دارند با خرید دلار خود را از آسیب‌های کاهش قیمت روپیه حفظ کنند.

باز پرداخت بدهی یکی از دلایل کاهش قیمت روپیه است

همچنین کارشناسان اقتصادی معتقدند پاکستان در فوریه سال جاری میلادی اولین قسط از بازپرداخت وام خود به بانک جهانی را پرداخت کرده و قرار است این روند ادامه پیدا کرده و در ماه ژوئن نیز ۲۰۰ میلیون دلار از وام خود را باز پرداخت کند که این موضوع نیز می‌تواند یکی از دلایل کاهش قیمت روپیه باشد.

قطع کمک مالی آمریکا به پاکستان باعثشده پاکستان برای بازپرداخت وام‌های خود مجبور به خرید دلار از بازار آزاد شود که این موضوع سبب افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت روپیه می‌شود.

با این حال، بانک مرکزی پاکستان این موضوع که پاکستان برای باز پرداخت وام خود از بازار آزاد دلار خریداری می‌کند را رد کرده است.

سخنگوی بانک مرکزی پاکستان با اشاره به اینکه بالا و پایین رفتن قیمت روپیه بر اثر تحولات اقتصادی جهان است و دلیل دیگری ندارد. افزود: باز پرداخت وام هیچ تأثیری بر ذخیره ارزی کشور ندارد.

بانک مرکزی پاکستان برای ثبات قیمت دلار به ۲ بانک بزرگ کشور دستور داده است تا مقدار زیادی دلار ارزان قیمت به بازار تزریق کنند اما این اقدام به طور موقت می تواند قیمت دلار، را ثابت نگاه‌دارد و در دراز مدت کارآیی خود را از دست خواهد داد.

طبق گزارش بانک مرکزی، پاکستان ۲ میلیارد و ۵۳ میلیون دلار از وام‌های خود را باز پرداخت کرده است و این در حالی است که کاهش مبادلات تجاری نیز بر کاهش قیمت روپیه بی تأثیر نبوده است.

تیرگی روابط پاکستان و آمریکا اقتصاد پاکستان را با چالش مواجه کرده است

" حماد ملک " کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که تیرگی روابط بین آمریکا و پاکستان تأثیر مستقیم بر اقتصاد و صادرات کشور دارد زیرا بخش عمده صادرات پاکستان را صادرات به آمریکا و اروپا تشکیل می‌دهد و اگر این روند ادامه پیدا کند اسلام آباد به سختی می‌تواند در برابر تحریم‌های اقتصادی مقاومت کند که این روند نه تنها بر پاکستان بلکه بر تمام کشور‌های همسایه تأثیر گذار خواهد بود.

به گفته ملک، قیمت دلار در هند از ۴۵ روپیه به ۵۵ روپیه هندی افزایش پیدا کرده است که علت اصلی آن مستحکم بودن نظام اقتصادی آمریکا نیست بلکه تغییر و تحول سیاسی در منطقه است.

ملک بر این باور است که اگر بتوان فعالیت دلالان را در بازار ارز کنترل کرد می‌توان قیمت روپیه را ثابت نگاه داشت و از افزایش قیمت دلار جلوگیری کرد اما این کار مستلزم اقدامات جدی دولت پاکستان است.

اگر دولت راه حلی برای ثبات قیمت ارز پیدا نکند نمی‌تواند از گرانی اشیای مورد نیاز مردم جلوگیری کند و در نهایت نارضایتی مردم به چالشی برای دولت تبدیل خواهد شد.



به گزارش فارس، قیمت دلار در ایران نیز طی ماههای گذشته روند رو به رشدی را طی کرده است که دلایل متعددی از سوی دولت و کارشناسان برای این اتفاق اعلام شده است.