تصمیم عراق برای امضای معاملات تسلیحاتی با اروپا و روسیه

 براساس گزارش سایت دیفنس آمریکا این قراردادها شامل خرید سامانه‌های دفاعی پیشرفته از کشورهای مختلف از جمله جنگنده‌های رافال فرانسه و پهپادها و توپخانه‌های پیشرفته و تانک‌های تی ۹۰ روسیه است.

این سایت اعلام کرد، هزینه خرید ۱۴ جنگنده رافال فرانسه ۲۴۰ میلیون دلار است که به جای پول عراق به فرانسه نفت خواهد داد. یک هیئت عراقی قرار است به زودی برای بازدید از پهپادها به فرانسه برود. وزارت دفاع عراق برای دستیابی به تانک‌های تی ۹۰ روسیه تلاش می‌کند. در حال حاضر ۷۳ تانک از این نوع دارد که در چند سری در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ آن را تحویل گرفته بود.

قاسم المحمدی، فرمانده نیروی زمینی عراق طی هفته‌های گذشته از قراردادهای جدیدی برای وارد کردن پهپادها و توپخانه پیشرفته و تجهیزات دیگر خبر داد و گفت: ما تجهیزات و خودروهای زرهی را از آمریکا و تانک‌های تی ۹۰ را از روسیه خریداری خواهیم کرد. ما برنامه‌هایی برای افزایش توانایی‌های ارتش عراق داریم. قراردادهای زیادی وجود دارد که شامل پهپادهای مسلحی است که به مدت ۳۰ ساعت می‌توانند در آسمان عراق پرواز کنند و قادر به هدف‌گیری اهداف و نظارت مستمر در مناطق مختلف هستند. همچنین این قراردادها شامل خرید توپخانه فرانسه و تجهیزات نظامی دیگر براساس قراردادهایی است که آن را در دوره گذشته امضا کرده است و بخشی از آن وارد عراق شده و بخشی نیز در حال ساخت از سوی شرکت‌های سلاح است.

در این راستا غازی فیصل، رئیس مرکز پژوهش‌های استراتژیک عراق گفت: ما برای تقویت سامانه‌های دفاعی در زمینه هوایی و ارتقای توانایی‌های نیروهای مسلح برای مقابله با تروریسم تلاش می‌کنیم. هزینه سلاح‌های فرانسه و روسیه کمتر از سلاح‌های آمریکا است. عراق به ارتقای هواپیماهای قدیمی نیاز دارد.

همچنین معتز عبدالحمید، رئیس مرکز پژوهش‌های امنیتی و استراتژیک گفت: عراق به دنبال متنوع کردن منابع تسلیحاتی خود و وارد کردن سلاح از اروپا و روسیه به ویژه در زمینه دفاع هوایی است. این مساله بسیار مهم است به ویژه اینکه عراق قبلاً به برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه برای وارد کردن سلاح وابسته بوده است. عراق به سلاح‌های مهمی مثل پهپاد برای کنترل مرزهایش با کشورهای همجوار نیاز دارد چرا که ‌نقض‌هایی در مرز با سوریه صورت می‌گیرد. قراردادی با ایتالیا نیز برای مجهز کردن عراق به ناو وجود دارد؛ اما این قرارداد هنوز تکمیل نشده است. وزیر دفاع عراق چند ماه پیش برای امضای این قرارداد به ایتالیا رفت. مبلغ این قرارداد به طور کامل تحویل داده شده است.

تصمیم عراق برای امضای معاملات تسلیحاتی با اروپا و روسیه

وی گفت: عراق توافق‌هایی با ناتو دارد و اعضای این پیمان از کشورهای سازنده سلاح هستند. ما به سامانه دفاع هوایی نیاز داریم.