جنگ اوکراین بازار پناهگاه‌های اتمی را داغ کرده است

بیزینس اینسایدر در گزارشی به سراغ یکی از شرکتهای سرشناس حوزه تولید پناهگاه‌های زیرزمینی ایمن در برابر بمباران اتمی تحت عنوان شرکت "آرتمیس پروتکشن" واقع در فرانسه رفت.

بر اساس این گزارش متیو سران، بنیانگذار این شرکت گفت، تنها در دو هفته گذشته ۵۰۰ درخواست بررسی قیمت مربوط به پناهگاه‌های زمان بمباران دریافت کرده است. بر اساس تصاویری که بیزینس اینسایدر مشاهده کرد، این شرکت تنها در عرض ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ درخواست دریافت کرده است.

بیزینس اینسایدر نوشت، قیمت سنگرهای "مرغوب" پیش ساخته ۲۳۶ فوت مربعی این شرکت از ۳۰۰۰۰۰ دلار شروع می‌شود و بسته به شخصی سازی و متراژ به بیش از ۵۰۰۰۰۰ دلار می‌رسد.

"سران" به بیزینس اینسایدر گفت: مشتریان مایلند صدها هزار دلار در پناهگاه‌ها سرمایه گذاری کنند، زیرا "اصلی‌ترین غریزه ما به عنوان انسان بقا است."

او گفت که این پناهگاه‌های آماده استفاده "به اندازه یک کلبه کوهستانی راحت بوده و آنقدر قوی هستند که بتوانند در برابر هر رویداد بزرگ در هر نقطه از جهان مقاومت کنند."

سران با اشاره به تأثیر حمله روسیه بر بازار گفت: وقتی مردم سرتاسر جهان می‌بینند که یک ابرقدرت هسته‌ای با چنین بی رحمی و منطق ناچیز عمل می‌کند، این آنها را شوکه و به آنها یادآوری می‌کند که صلح یک تعادل شکننده است.

۸۵ درصد از مشتریان شرکت آرتمیس پروتکشن مربوط به فرانسه هستند. باقی‌ مشتریانی که به آنها سفارش داده‌اند عمدتا از فنلاند، سوئد، نروژ و لهستان - کشورهایی که در نزدیکی مرز بلاروس هستند، بوده‌اند.

سران خاطرنشان کرد که اخیرا تقاضاهای زیادی نیز از جانب مشتریان قطری و عربستان سعودی دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش هدف شرکت آرتمیس پروتکشن از طرحهای محصولاتش "تعریف مجدد تصویر یک پناهگاه به منظور گرم و دلپذیر ساختن آن" بوده است. سران به دنبال راه افتادن سیل سفارشها تصمیم به ساخت یک مدل کوچکتر که قبال تولید در عرض سه هفته باشد، گرفت.

جنگ اوکراین بازار پناهگاه‌های اتمی را داغ کرده است

بر اساس تصاویر همراه با پردازش دیجیتالی، این مدل پناهگاه "استاندارد" دارای مساحت ۶۵ فوت مربع با قیمت ۱۶۲۰۰۰ دلار بوده و قادر به جا دادن چهار نفر در زمان یک حمله است.

سران به بیزینس اینسایدر تصریح کرد: ما مجبور شدیم در استراتژی تجاری خود به سبب تنوع درخواستها و دسته بندی اجتماعی-اقتصادی مربوط به درخواستهای مطرح شده به ما کاملا بازنگری کنیم.

بیزینس اینسایدر نوشت، دادهای ترافیکی که بررسی کرده نشان می دهند عمده بازدیدکنندگان وبسایت شرکت آرتمیس پروتکشن کلیدواژه‌های "پناهگاه" یا "پناهگاه اتمی" را در گوگل جستجو کرده بودند.

سران تاکید کرد: این مایه نگرانی واقعی است. آنها خودشان به تنهایی به دنبال یک پناهگاه هستند.

در حالی که ترافیک بازدید از وبسایت آنها در ۱۱ مارس به اوج خود رسید، سران پیش‌بینی می‌کند که با تداوم تنش‌های جهانی با روسیه، بازار پناهگاه‌ها به رشد خود ادامه خواهد داد و در دسترس‌تر خواهد بود.