سفر جانسون به عربستان برای رایزنی درخصوص نفت

یک مسئول انگلیسی اعلام کرد بوریس جانسون ، نخست وزیر انگلیس وارد ریاض شده است تا با مقامات عربستان سعودی در خصوص امکان افزایش تولید نفت و برطرف کردن مشکلات مربوط به عرضه نفت در پی حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، گفتگو کند.

پیش از این رسانه‌های انگلیسی اعلام کردند جانسون که به دنبال استقلال غرب از نفت و گاز روسیه، بهبود امنیت انرژی و هماهنگی اقدامات علیه حمله روسیه به اوکراین است، در بیانیه‌ای امارات متحده عربی و عربستان سعودی را "شرکای بین‌المللی کلیدی" برای تحقق این اهداف خوانده و برای تهیه انرژی مورد نیاز غرب دست به دامن کشور‌هایی مانند امارات و عربستان شده است.

این سفر جنجالی که تنها چند روز پس از اعدام بی‌سابقه ۸۱ تن در عربستان اتفاق می‌افتاد، اعتراض قانون‌گذاران و گروه‌های حقوق بشری انگلیس را در پی داشته است. سفر جانسون به امارات و عربستان بعد از آن انجام می‌شود که تماس‌های «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای مجاب کردن سران سعودی و اماراتی برای همراهی آن‌ها در تحریم‌های ضد روسی بی‌نتیجه ماند.

سفر جانسون به عربستان برای رایزنی درخصوص نفت

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» سه‌شنبه هفته پیش به نقل از مقامات ارشد آمریکایی و سعودی نوشت که هدف از این تماس، بحث در مورد حمایت‌های بین‌المللی از اوکراین و کنترل افزایش قیمت نفت در جهان است. این روزنامه در ادامه نوشت: «انتظاراتی درباره یک تماس تلفنی وجود داشت، اما صورت نگرفت».

از سال ۲۰۱۸ به بعد که مشخص شد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در کشتن جمال خاشقچی دست داشته و خود او دستور این ترور را داده است کشور‌های غربی روابط خود را با عربستان به حداقل رسانده و بن سلمان را منزوی کردند. بعد از این اتفاقات ولیعهد عربستان تلاش کرد جایگاه پیشین خود را بازیابد، ولی کشور‌های اروپایی و آمریکا از ترس افکار عمومی تن به ارتباط گرم با ریاض ندادند.