جنگ رسانه ای روسیه- انگلیس در بحبوحه بحران اوکراین

 خبرگزاری تاس نوشت: در بیانیه نهاد ناظر بر استانداردهای رسانه‌ای در انگلیس موسوم به «آفکام» آمده است: لغو مجوز راشاتودی به دنبال بررسی های ۲۹ نفر از ناظران این سازمان درباره بی طرفی راشاتودی در پوشش خبرهای حمله روسیه به اوکراین انجام شده است.

در بیانیه روز جمعه سازمان نظارت بر استاندارد های رسانه ای انگلیس همچنین آمده است این تصمیم به درخواست دولت انگلیس اتخاذ شده است و به زودی اجرایی می شود.   

آفکام در بیانیه خود تصریح کرد که راشاتودی در حال حاضر در انگلیس به دلیل تحریم های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا از زمان آغاز حمله به اوکراین آفلاین است. و این نهاد ناظر شک دارد که راشاتودی بتواند یک شبکه تلویزیونی مسئول باشد.

پیشتر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام این کشور گفته بود که دولت از آفکام خواسته در تصمیم خود برای مجوز فعالیت راشاتودی تجدیدنظر کند.

سفارت روسیه در لندن پیش از این بارها به غیرقابل قبول بودن فشار مقامات انگلیسی بر فعالیت رسانه های روسی فعال در این کشور تاکید کرده و چنین اقداماتی را محدودیت آزادی بیان خوانده بود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت راشاتودی به رغم لغو مجوز در انگلیس تلاش خواهد کرد آنچه که می خواهد را به گوش مخاطبانش برساند.

وی افزود: جهان بزرگتر و پیچیده تر از قاره اروپا است و راشاتودی به فعالیت خود ادامه می دهد نا نظرات و صدای خود را به سمع و نظر مخاطبانی که آن را می خواهند برساند.

به دنبال تصمیم آفکام برای ممنوعیت شبکه راشاتودی روسی، مسکو نیز تهدید به سرکوب بیشتر رسانه های انگلیسی کرد.

جنگ رسانه ای روسیه- انگلیس در بحبوحه بحران اوکراین

گاردین در این زمینه نوشت: پس از این که تنظیم کننده مقررات رسانه در انگلیس اقدام خود را «ضروری و متناسب» توصیف کرد، مسکو در حال بررسی واکنش به این تصمیم است.

سفارت روسیه در انگلیس گفت که در حال بررسی نحوه واکنش به تصمیم حذف مجوز پخش راشاتودی در انگلیس است. طرف روسی این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که طبق روال عادی بین‌المللی، به ترتیب با توجه به فعالیت رسانه‌های انگلیسی در این زمینه واکنش نشان دهد.

شبکه خبری بی بی سی نگران است که فعالیت این رسانه در روسیه به عنوان بخشی از اقدام تلافی جویانه دولت مسکو به شدت محدود شود. این شرکت رسانه ای گزارش‌های روسی زبان خود را از داخل روسیه محدود کرده است، اما به گزارش‌های انگلیسی زبان با مدیریت استیو روزنبرگ، سردبیر بخش روسیه در این سرویس ادامه می‌دهد.