نقض آتش‌بس یمن توسط عربستان

خبرنگار شبکه المسیره اعلام کرد که عربستان سعودی توافق آتش‌بس دو ماهه در یمن را نقض کرده است.

طبق این گزارش، عربستان سعودی طی ساعات گذشته روستاها و منازل شهروندان یمنی در شهرستان مرزی "شدا" در استان صعده را هدف حملات راکتی و توپخانه‌ای خود قرار داد.

خبرنگار المسیره همچنین اعلام کرد که این حملات منجر به کشته شدن سه شهروند یمنی شد.

در همین حال، روسیا الیوم نیز از ادامه درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به جنبش انصارالله و نیروهای دولت مستعفی یمن خبر داد.

این رسانه گزارش داد که پس از اعلام اجرایی شدن توافق آتش‌بس، درگیری‌هایی میان نیروهای ارتش و دولت مستعفی یمن در غرب استان "مأرب" و شرق شهر "تعز" شکل گرفته است.

پیش از این جنبش انصارالله یمن اعلام کرده بود تا زمانی که ائتلاف متجاوز عربی به آتش‌بس پایبند باشد این جنبش نیز پایبندی خود را حفظ خواهد کرد.

هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل به یمن جمعه اعلام کرد که طرف‌های درگیر با آتش‌بس دو ماهه موافقت کرده‌اند. این آتش‌بس از روز شنبه وارد مرحله اجرایی شد.

واکنش‌های عربی و بین‌المللی

این آتش‌بس با استقبال بین‌المللی و منطقه‌ای قابل توجهی مواجهه شد.

وزارت خارجه ترکیه ضمن استقبال از این توافق ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس اعلام شده در نهایت به آتش‌بس پایدار و آغاز روند سیاسی در یمن منجر شود.

ترکیه همچنین برای کمک به گروندبرگ و تلاش های وی در این مسیر اعلام آمادگی کرد.

وزارت خارجه آمریکا نیز با استقبال از توافق آتش‌بس در یمن از طرف‌های مختلف در این کشور خواست که برای دستیابی به آتش‌بس پایدار در این کشور و مشارکت در یک روند سیاسی فراگیر تلاش کنند.

اعلام آتش‌بس دو ماهه در یمن استقبال وزارت خارجه انگلیس و وزارت خارجه فرانسه را نیز به همراه داشت.

نقض آتش‌بس یمن توسط عربستان

توافق مذکور همچنین با استقبال کشورهای عربی مختلف ازجمله، عربستان، امارات، قطر، عمان، مصر، اردن، بحرین، کویت، الجزایر و جیبوتی مواجه شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز طرف‌های درگیر در یمن را به احترام گذاشتن به آتش‌بس اعلام شده، ارتباط با سازمان ملل و ازسرگیری روند سیاسی در این کشور فراخواند.

همچنین اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس نیز هرکدام در بیانیه‌های جداگانه‌ای از اعلام آتش‌بس در یمن استقبال کرده و ابراز امیدواری کردند که این اتفاق درد و رنج ملت یمن را کاهش دهد.