دیپلمات‌های آمریکایی به زودی به اوکراین باز می گردند

دیپلمات ارشد ایالات متحده و وزیر دفاع واشینگتن هر دو روز یکشنبه از کی‌یف بازدید کردند و از اولین سفر رسمی مقامات ایالات متحده به اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه برای اعلام بازگشت تدریجی دیپلمات های آمریکایی به این کشور و معرفی سفیر جدید واشینگتن در ساعات پیش رو بهره بردند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع روز شنبه به لهستان سفر کردند و سپس روز یکشنبه از طریق زمینی به اوکراین رفتند و در آنجا با رئیس جمهور ولودومیر زلنسکی و دیگر مقامات ارشد اوکراین دیدار کردند. وی از ارائه اطلاعات بیشتر درباره جزئیات امنیتی مرتبط با سفر آنها خودداری کرد.

این سفر برای نشان دادن حمایت غرب از اوکراین طراحی شده بود و وزرای کابینه همچنین وعده کمک جدید به ارزش 713 میلیون دلار برای دولت زلنسکی و کشورهای منطقه را مطرح کردند.

مقامات، درخواست رسانه ها برای همراهی وزرای امور خارجه و دفاع در اوکراین را به دلیل نگرانی های امنیتی رد کردند. مقامات در لهستان از خبرنگاران خواسته بودند این سفر تا زمانی که هیئت به سلامت از اوکراین خارج نشود، گزارش نشود.

یک مقام پنتاگون گفت آستین به آلمان سفر خواهد کرد و در آنجا میزبان همتایان از بیش از 20 کشور و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در پایگاه هوایی آمریکا در رامشتاین خواهد بود تا در مورد نیازهای دفاعی اوکراین گفتگو کند.

زلنسکی این سفر را خودش در یک کنفرانس خبری در روز شنبه اعلام کرده بود. مقامات ایالات متحده گفتند اقدام او یک اتفاق غیرقابل پیش بینی بود که آنها برای آن برنامه ریزی کرده بودند و این دیدار را لغو نکرد.

انتظار می رفت بلینکن و آستین حدود 90 دقیقه با زلنسکی، دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین، الکسی رزنیکوف وزیر دفاع و سایر مقامات دیدار کرده باشند.

دیپلمات های آمریکایی نزدیک به دو هفته پیش از عملیات نظامی 24 فوریه روسیه، سفارت اوکراین را در کی‌یف ترک کردند و برخی از امور را به شهر غربی لویو منتقل کردند و در نهایت به لهستان رفتند.

یک مقام وزارت امور خارجه گفت که دیپلمات ها ابتدا در هفته آینده "سفرهای یک روزه" از مرز به لویو را از سر خواهند گرفت و مقامات در حال تسریع برنامه ریزی به منظور بازگشت به کی‌یف هستند.

این مقام همچنین گفت که روز دوشنبه، رئیس جمهور جو بایدن، بریجت برینک، سفیر فعلی ایالات متحده در اسلواکی را به طور رسمی به عنوان سفیر ایالات متحده در اوکراین معرفی خواهد کرد؛ پستی که بیش از دو سال خالی مانده است.

دیپلمات‌های آمریکایی به زودی به اوکراین باز می گردند

به گفته این مقام، بلینکن و آستین زلنسکی را از بیش از 322 میلیون دلار کمک مالی نظامی خارجی جدید برای اوکراین مطلع کردند که مجموع کمک های امنیتی ایالات متحده به اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه را به حدود 3.7 میلیارد دلار می‌رساند.

او ادامه داد نزدیک به 400 میلیون دلار از بودجه نظامی خارجی جدید نیز به 15 کشور دیگر در اروپای مرکزی و شرقی و بالکان تعلق خواهد گرفت.