۵ سال محکومیت برای اولین پرونده آنگ سان سوچی

« آنگ سان سوچی » برنده جایزه صلح نوبل و رهبر سابق میانمار به مدت ۵ سال که اوایل سال ۲۰۲۱ با کودتای نظامی ارتش این کشور از قدرت کنار گذاشته شد با دستکم ۱۸ اتهام رو به روست که در صورتی که گناهکار شناخته شود ممکن است در نهایت و در مجموع به حداکثر ۱۹۰ سال محکومیت در زندان منجر شود. 

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود گفت، دادگاه پشت درهای بسته و با اطلاعات محدود برگزار شد و قاضی دادگاه حکم را به صورت دستی در طول دادگاه نوشت. 

این پرونده با محوریت ادعاهایی مطرح شد که در آن «آنگ سان سوچی» ۷۶ ساله  ۱۱.۴ کیلوگرم طلا و  مجموعا ۶۰۰ هزار دلار را از «فیو مین تهین» وزیر ارشد پیشین «یانگوم» پذیرفته است. 

رهبر سابق میانمار این اتهام را رد کرده و آنها را ادعاهایی پوچ خوانده است. 

با این وجود هنوز مشخص نشده است که آنگ سان سوچی به زندان فرستاده شده باشد. وی در مکانی فاش نشده نگهداری می شود که براساس گفته «مین آنگ هلینگ» رهبر ارتش میانمار تا گناهکار شناخته شدن در باقی پرونده ها می تواند آنجا بماند. 

جامعه بین الملل این دادگاه ها را رد کرده و خواستار آزادی فوری رهبر سابق این کشور است.

ارتش میانمار معتقد است آنگ سان سوچی به دلیل ارتکاب جرم در دادگاهی مستقل محاکمه می شود. سخنگوی ارتش میانمار دراین باره اظهارنظری نکرده است.

۵ سال محکومیت برای اولین پرونده آنگ سان سوچی

بدین ترتیب از اولین روز دستگیری آنگ سان سوچی در تاریخ اول فوریه ۲۰۲۱ و وقوع کودتای نظامی در این کشور وی با طیف وسیعی از اتهامات از جمله فساد، تقلب انتخاباتی و نقض قوانین کرونا مواجه شده است.