هکر معروف ویتنامی جنایتکاران سایبری را شکار می کند

نگو مین هیو (Ngo Minh Hieu)، هکر ویتنامی در اوج حرفه خود با سرقت اطلاعات شخصی میلیون‌ها آمریکایی ثروت زیادی به دست آورد.

او که تحت نظارت شدید است، گفته اکنون توسط دولت خودش استخدام شده تا جنایتکاران سایبری را شکار کند. شغل جدید او شامل آموزش شهروندان ویتنامی در مورد خطرات هک مشابهی است که او قبلا مرتکب شده است. او همچنین در حال کار بر روی امنیت سایبری برای دولت ویتنام است.

هیو پس از گذراندن هفت سال حبس در زندان‌های آمریکا به دلیل سرقت اطلاعات شخصی حدود ۲۰۰ میلیون آمریکایی، به ویتنام -کشوری که سخت‌ترین محدودیت‌های آنلاین در جهان را دارد- بازگردانده شد.

هیو ۳۲ ساله ضمن ابراز پشیمانی از گذشته خود به خبرگزاری فرانسه گفت: «من به پایین سقوط کردم، اکنون سعی می‌کنم دوباره بالا بروم. اگرچه اکنون درآمد چندانی ندارم، اما تحول پیچیده است.»

او در ۱۲ سالگی با نام مستعار HieuPC، برای اولین بار با رایانه آشنا و مجذوب آن شد. از همان زمان به فراگرفتن راه‌های کسب درآمد غیر قانونی از طریق هک اطلاعات علاقمند شد، ولی خیلی زود برای دزدیدن اتصالات اینترنتی دیگران برای استفاده شخصی خود ۱۰۰۰ دلار جریمه شد.

در حالی که مقطع دبیرستان را سپری می‌کرد او شروع به هک کردن حساب‌های بانک‌های خارجی کرد وروزانه ۶۰۰ دلار به دست می‌آورد، او از این پول برای مطالعه امنیت سایبری در نیوزیلند استفاده کرد.

هیو در ۲۰ سالگی در حالی که از دانشگاه اخراج شده بود از هک کردن و فروش حدود ۲۰۰ میلیون شماره تامین اجتماعی شهروندان آمریکایی، ۱۰۰ هزار دلار در ماه درآمد داشت. اما در فوریه ۲۰۱۳، او در یک عملیات فریب خورد و در دام نیرو‌های امنیت سایبری آمریکا افتاد و بلافاصله دستگیر شد. هیو ابتدا به ۴۵ سال حبس محکوم شد، ولی به مرور زمان کاهش یافت.

هکر معروف ویتنامی جنایتکاران سایبری را شکار می کند

میلیونر سابق اکنون در یک آپارتمان متوسط ​​در شهر هوشی مین، پایتخت تجاری ویتنام زندگی می‌کند و در مرکز امنیت ملی سایبری دولت کار می‌کند.