تحرکات آمریکا برای سازماندهی دوباره داعش در عراق

کارشناسان امنیتی عراق بر این باروند که آمریکا بار دیگر اقدام به سازماندهی و حمایت از داعش کرده است و تلاش می کند تروریست ها در مناطق دور دست و سخت گذر استان های مرزی عراق صفوف خود را بازیابند.  

در همین باره «علی الوائلی»، کارشناس امنیتی عراق، نسبت به نقشه و طرح احیای گروه های تروریستی تحت نظارت و رهبری آمریکا هشدار داد.

وی در گفت و گو با المعلومه اظهار کرد که آمریکا  دوباره به سازماندهی گروه های تروریستی به ویژه داعش در نقاط دور از مرزهای عراق در مجاورت سوریه و عربستان روی آورده و  نقشه ‌هایی برای احیای تروریست‌ها در مناطق دورافتاده در دست اجرا دارد.

این کارشناس امنیتی گفت که تروریست ها در برخی از مناطق بیابانی عراق، هم مرز با سوریه و عربستان و کوهستان های سخت گذر در استان‌های دیاله و کرکوک که دسترسی خودروهای نظامی به آنها ممکن نیست، فعال شده اند.

الوائلی افزود که آمریکا نیروی پهپادی خود را برای کمک و خدمت به تروریست ها به کار گرفته است و از این طریق به تروریست ها در یافتن مناطق بیابانی و ارتفاعات غیر قابل نفوذ و دور از اشراف نیروهای امنیتی و نظامی عراق به گروه تروریستی اطلاعات می دهد.

وی خاطرنشان کرد برخی گروه‌های تروریستی در مناطق قابل شناسایی و نزدیک مراکز استان‌ها فعال هستند که هدفشان جلب توجه و تمرکز دستگاه‌های امنیتی است، در حالی که بخش عمده و بیشتر تروریست‌ها در مناطق بسیار دورتر که توسط آمریکایی‌ها تعیین شده است، مستقر هستند تا شناسایی آنان توسط نیروهای نظامی دشوار باشد.

الوائلی گفت که بخش هایی از دره‌های بیابانی در مجاورت سوریه یا به سمت عربستان سعودی، مناطقی دور افتاده و غیر قابل شناسایی برای گروه تروریستی داعش هستند که دسترسی نیروهای عراقی به آنها دشوار است.

نیروهای اشغالگر آمریکا در چند پایگاه در مناطق مختلف عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان الانبار در غرب این کشور است.

گروه تروریستی داعش که طی ماه های اخیر تحرکات زیادی از خود نشان داده بود، از ابتدای خردادماه امسال، تحرکات خود را تشدید کرده است، بطوری که بارها حملات خونباری را به مناطق روستایی در استان های دیالی، صلاح الدین و نینوا داشته است.

از مهمترین این حملات که سوم خرداد ماه، با شلیک گلوله های خمپاره به روستایی در حوالی جلولا در نزدیکی مرزهای ایران، ۸ تن را به شهادت رساندند و ۸ تن دیگر را زخمی کردند که بیشتر آنان زنان و کودکان بودند.

داعشی ها دوم خرداد ماه نیز در یک حمله به روستایی در کرکوک شهر نفت خیز شمال عراق، ۶ کشاورز شیعه ترکمن را به شهادت رساندند.

داعشی ها از ابتدای خردادماه امسال حملات دیگری را هم به مناطق مسکونی، تاسیسات و نیز مقرهای نیروهای نظامی عراق ترتیب دادند که از سوی نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی دفع شد، از جمله در پنجم خرداد ماه یک حمله سنگین داعش در روستای الدواسه در استان نینوا به مرکزیت موصل، مورد حمله قرار گرفت و یک روز بعد به المقدادیه در استان دیالی حمله کردند. نیروهای عراقی می گویند در این درگیری ها تعدادی از عناصر تروریست داعش کشته شده اند.

حملات و تحرکات پر تعداد داعش در این ایام باعث شد تا عراقی ها از قدرت هوایی و توپخانه ای خود بویژه در مناطقی که دسترسی به آن برای نیروهای پیاده دشوار است، بهره بگیرند، بطوری که نیروهای داعش را در روز ۲۹ اردیبهشت ماه در الطارمیه واقع در حدود ۱۵ کیلومتری شمال پایتخت عراق و اول خرداد ماه مخفی گاه مهم داعش را در استان صلاح الدین درشمال بغداد بمباران کردند که به گفته منابع عراقی در این عملیات هوایی دستکم سه تن از عناصر داعش به هلاکت رسیدند.

نیروهای الحشدالشعبی هم در روز دوم خرداد با توپخانه به مخفی گاه ها و مقرهای داعش در جزیره موسوم به "العیث" در شرق استان صلاح الدین حمله کردند.

حملات عراقی ها در روز هشتم خرداد ماه نیز ادامه یافت و در جریان حمله هوایی به ارتفاعات حمرین در استان دیالی، تلفاتی به گروه تروریستی داعش وارد شد.

تحرکات آمریکا برای سازماندهی دوباره داعش در عراق

پارلمان عراق پیشتر  با صدور مصوبه‌ای بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تاکید کرده است. مردم عراق در مناسبت‌های مختلف مخالفت خود را با اشغالگری آمریکا ابراز داشته و تلاش‌های واشنگتن برای متوسل شدن به هر دستاویزی به منظور بقای بیشتر در خاک کشورشان را رد و محکوم کرده‌اند.

عواملی مانند بن بست سیاسی در عراق و عدم وجود اقتدار مرکزی در عراق و سوریه، تنش‌های ایجاد شده توسط آمریکا و وجود اختلاف بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق، از عوامل مهم فعال شدن مجدد گروه تروریستی داعش به شمار می رود.

شماری از کارشناسان معتقدند که مطرح شدن موضوع خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق و به طور خاص نیروهای نظامی آمریکا، باعث نگرانی و نارضایتی واشنگتن شده است. چرا که آنها تمایلی به قدرت گیری بیشتر گروه‌های مقاومت در عراق ندارند، به همین دلیل آمریکا با فعال کردن دوباره داعش و ایجاد ناامنی قصد دارد دلیل و توجیهی برای ادامه حضورش در عراق پیدا کند.

نیروهای آمریکایی با انتقال تروریست‌های مسلح داعش از سوریه به عراق، در صدد استقرار مجدد آنها در این کشور هستند؛ موضوعی که بارها مقام پارلمانی در سال های اخیر به آن صحه گذاشته اند.

از سوی دیگر شرایط سیاسی و اجتماعی عراق پس از انتخابات پارلمانی مهر ۱۴۰۰ (اکتبر ۲۰۲۲) و بن بست تشکیل دولت جدید و نبود توافق میان جریان های سیاسی این کشور از بحران هایی است که  می‌تواند باعث شکاف امنیتی و ظهور مجدد داعش باشد.