یونان آماده دفاع از حاکمیت خود در برابر ترکیه است

نخست وزیر یونان روز سه شنبه از آنکارا خواست تا با کاستن از لفاظی‌ها، تنش با آتن را بیشتر نکند و در عین حال تاکید کرد که یونان آماده دفاع از حاکمیت خود است.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» « کریاکوس میتسوتاکیس » نخست وزیر یونان گفت: «یونان در هر صورت آماده دفاع از حاکمیت و حقوق حاکمیت خود است».

نخست‌وزیر یونان گفت: «ما شمار زیادی از پروازهای هوایی داشته‌ایم و آن‌ها دائماً استدلال غیرمعقول مربوط به کاهش حاکمیت یونان بر جزایر خود را مطرح می‌کنند».

یونان آماده دفاع از حاکمیت خود در برابر ترکیه است

میتسوتاکیس گفت: «امیدوارم و آشکارا از ترکیه می‌خواهم که این لفاظی‌ها را به تنش بیشتر در میدان تبدیل نکند».

میتسوتاکیس با اشاره به دوره‌های تنش قبلی بین همسایگان ناآرام افزود: «فکر می‌کنم ما تا سال ۲۰۲۰ فاصله داریم».

منابع خبری در روزهای اخیر گزارش کردند که با تشدید تنش یونان با ترکیه، نیروهای مسلح یونان در دریای اژه در حالت «آماده باش بالا» قرار گرفته‌اند.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «ویی او ای» منابع ارشد وزارت دفاع یونان گفتند که بر اساس اطلاعات نظامی جمع آوری شده امکان تهدید از سوی ترکیه وجود دارد، زیرا دو متحد ناتو برای حقوق حفاری نفت و گاز در بخش های مورد مناقشه دریای اژه و مدیترانه رقابت می کنند.

منابع  نظامی می‌گویند که یک بحران ممکن است ناشی از افزایش ناگهانی جریان پناهجویان از ترکیه یا آتش سوزی‌های غیرمنتظره در مناطق دورافتاده یا جزایر دریای اژه باشد که ترکیه می‌خواهد غیرنظامی شود.

«لئونیداس تزومیس» ژنرال بازنشسته یونانی گفت که هر دو کشور از یک رویارویی نظامی شکست خواهند خورد. او هشدار داد که اقدامات ترکیه ممکن است به اشتباه محاسباتی منجر شود  و این چشم انداز مستلزم هوشیاری بیشتر نیروهای مسلح یونان است.

یونان و ترکیه برای چندین دهه بر سر حقوق دریای اژه و مدیترانه شرقی با هم اختلاف دارند. آنها همچنین در یک مسابقه تسلیحاتی شدید گرفتار شده‌اند که در مقایسه با سایر کشورهای عضو ناتو، بیشترین هزینه را برای دفاع انجام داده‌اند.

اخیرا نیز تحلیلگر امور نظامی ترکیه گفت، تا زمانی که ترکیه جنگنده خود را تولید نکرده، نباید با یونان وارد جنگ شود