دولت ترکیه مسئول کمبود شدید آب در منطقه است

رسانه‌های محلی گزارش دادند که مقامات شمال شرقی سوریه نسبت به کاهش سطح آب در رودخانه فرات که می‌تواند منجر به یک فاجعه انسانی شود هشدار داده و ترکیه را مسبب این کمبود آب عنوان کردند.

به نوشته وبگاه «العربی» «هند العلی» یکی از مقامات ناحیه خودمختار شمال و شرق سوریه روز یکشنبه گفت:«کاهش آب رودخانه فرات به سمت سوریه یکی از ابزارهای ویژه جنگ ترکیه است.»

بر اساس این گزارش، حفظ سطح آب در رودخانه فرات برای تضمین تولید پایدار برق از سدهای برق آبی شمال شرق سوریه و همچنین دسترسی کافی به آب آبیاری برای کشاورزان و آب آشامیدنی برای همه، مهم است.

دولت ترکیه مسئول کمبود شدید آب در منطقه است

العلی از دمشق و بغداد خواست تا بر آنکارا فشار بیاورند تا به مفاد «توافقتنامه رود فرات» احترام بگذارد، توافقی بین المللی که تقسیم آب بین سه کشور ساحلی را از سال 1987 تنظیم می‌‌کند. العلی مدعی شد که به دلیل کاهش جریان آب، سد برق آبی «تشرین» در حال حاضر فعال نیست.

وی افزود: «ما شروع به مصرف ذخایر ذخیره سد کرده‌ایم که فقط برای تامین نیازهای اولیه مانند آب شرب و آبیاری استفاده می‌شود.»

ترکیه بارها از سوی این گروه از کردهای سوریه به نقض مفاد توافقنامه و نگه داشتن آب بیش از سهم خود در پشت  سدهای ترکیه متهم شده است.

آنکارا ماه گذشته گفت که به زودی عملیات نظامی جدیدی را در امتداد مرزهای جنوبی خود برای ایجاد مناطق امن در عمق ۳۰ کیلومتری برای مبارزه با آنچه به عنوان «تهدیدات تروریستی» از این مناطق می‌بیند، آغاز خواهد کرد.  ترکیه از سال ۲۰۱۶ چندین عملیات نظامی در شمال شرق سوریه انجام داده است.

 در همین رابطه، «عمار الاسد» نماینده مجلس خلق سوریه در روزهای گذشته از اقداماتی که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، آن‌ها را ایجاد منطقه‌ی امن در عمق ۳۰کیلومتری شمال سوریه می‌نامد، به شدت انتقاد کرده و این سیاست‌های آنکارا را محکوم کرد.

عمار الاسد تاکید کرد: «آنچه را که اردوغان درباره ایجاد منطقه امن در عمق ۳۰کیلومتری شمال سوریه می‌گوید، رد می‌کنیم، این رویاهای او برای گسترش امپراتوری‌اش محقق نخواهد شد.»

یک اندیشکده آمریکایی نیز روز شنبه در تحلیلی در خصوص تجاوزات تازه ترکیه در منطقه نوشت، اهداف توسعه طلبانه نئوعثمانی ترکیه در منطقه انگیزه اصلی سیاست‌های تهاجمی این کشور در منطقه است.

اندیشکده آمریکایی «گیت استون» در تحلیلی به قلم «اوزی بلوت» نوشت، ترکیه به یک نیروی بی‌ثبات‌کننده فزاینده در منطقه تبدیل شده است و تا زمانی که متوقف نشود، بی‌ثباتی ادامه خواهد داد. «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در حال حاضر دوباره منطقه را مختل کرده است.  این بار او نه تنها علیه جزایر یونانی، بلکه در واقع به کردها در شمال سوریه و عراق و همچنین ایزدی‌ها در سرزمینشان در «سنجار» در عراق حمله می‌کند.»