«نجیب میقاتی» بیشترین شانس را برای نخست وزیری دارد

روزنامه لبنانی الجمهوریه امروز در گزارشی به آخرین رایزنی‌ها در زمینه تشکیل دولت جدید در لبنان پرداخته است.

در این گزارش آمده است: اولویت اصلی در رایزنی‌های جاری میان جریان‌های سیاسی لبنان، انتخاب نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید است.

براین اساس، جریان‌های سیاسی لبنانی تلاش دارند با در نظر گرفتن مهلت‌های تعیین شده در چارچوب قانون اساسی، در روزهای آینده روند تشکیل دولت جدید را وارد مراحل جدی‌تر کنند.

منابع آگاه سیاسی در این باره به روزنامه الجمهوریه خبر دادند: با وجود اینکه نجیب میقاتی در صدر گزینه‌ها برای انتخاب به عنوان نخست وزیر جدید لبنان است، اما تاکنون هیچ تصمیمی در این زمینه نهایی نشده است.

بنابراین گزارش، نجیب میقاتی با وجود مواضع اخیر «جبران باسیل» رهبر جریان ملی آزاد لبنان که اعلام کرده با نخست وزیری میقاتی همراه نیست، اما هنوز با توجه به حمایت ائتلاف شیعی (جریان هشت مارس) بیشترین شانس را برای نخست وزیری دارد.

منابع سیاسی اشاره دارند که باسیل به عنوان رهبر جریان ملی آزاد حق داشته که نظر خود را اعلام کند، اما تصمیم نهایی درباره انتخاب نخست وزیر در روز نهایی رایزنی‌ها در پارلمان مشخص خواهد شد.

«نجیب میقاتی» بیشترین شانس را برای نخست وزیری دارد

به نوشته روزنامه الجمهوریه، در بین جریان‌های سیاسی حاضر در پارلمان لبنان حزب قوات لبنانیه به رهبری سمیر جعجع از مخالفان جدی انتخاب نجیب میقاتی است و تلاش دارد گزینه مدنظر خودش را به کرسی نخست وزیری برساند.

گفتنی است در پارلمان جدید لبنان برخلاف خواست محور سعودی- آمریکایی، همچنان جریان مقاومت دارای اکثریت است و در انتخاب رئیس پارلمان و نایب رئیس اول وی این مساله به وضوح دیده شد.