استولتنبرگ، سفیر اردوغان در ناتو است

« ینس استولتنبرگ » دبیرکل ناتو روز سه شنبه از سوی احزاب مخالف دولت یونان متهم شد که مانند «سفیر اردوغان» در ناتو عمل می‌کند.

به نوشته روزنامه «گریک ریپورتر» «نیکوس آندرولاکیس» رهبر جنبش«پاسوک» از استولتنبرگ به دلیل اظهارات اخیرش علیه یونان انتقاد کرد. آندرولاکیس گفت، متاسفانه این اولین بار نیست که آقای استولتنبرگ رژیم مستبد اردوغان و  حتی نگرش اخاذگونه ترکیه نسبت به سوئد و فنلاند را توجیه می‌کند. او نمی‌تواند هم سفیر اردوغان و هم دبیرکل ناتو باشد.

استولتنبرگ روز یکشنبه گفت که نگرانی‌های ابراز شده از سوی ترکیه در مورد الحاق فنلاند و سوئد به ناتو مشروع است. دبیرکل ناتو گفت که آنکارا نگرانی‌های مشروعی درباره تروریسم  صادرات سلاح دارد.

استولتنبرگ، سفیر اردوغان در ناتو است

رهبر حزب مخالف دولت یونان در ادامه گفت: « اقدامات تحریک کننده در دریای اژه و مدیترانه شرقی، تهدید به جنگ علیه یونان، زیر سئوال بردن حاکمیت ملی ما در جزایر شرقی دریای اژه و دکترین تجدیدنظر طلبانه رهبری ترکیه صرفا اختلاف نظر یا  سخنان اتفاقی نیست.»

رهبر پاسوک خاطرنشان کرد: «دبیرکل ناتو در واقع ترکیه را کشوری که از قفقاز تا مدیترانه شرقی و دریای اژه عامل بی‌ثبات‌کننده و ناقض حقوق بشر و حاکمیت قانون است "متعهد" توصیف کرد.»

 یک اندیشکده آمریکایی  نیز به تازگی روز شنبه در تحلیلی در خصوص تجاوزات تازه ترکیه در منطقه نوشت، اهداف توسعه طلبانه نئوعثمانی ترکیه در منطقه انگیزه اصلی سیاست‌های تهاجمی این کشور در منطقه است.

اندیشکده آمریکایی «گیت استون»  نوشت، ترکیه به یک نیروی بی‌ثبات‌کننده فزاینده در منطقه تبدیل شده است و تا زمانی که متوقف نشود، بی‌ثباتی ادامه خواهد داد. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در حال حاضر دوباره منطقه را مختل کرده است.»

در رویدادی مرتبط با تحولات دو کشور همسایه یونان و ترکیه، مقام‌های دیپلماتیک یونان به اظهارات اخیر «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه که روز دوشنبه یونان را متهم کرد که به دنبال جلب حمایت بین‌المللی علیه آتن است،  واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

منابع دیپلماتیک یونان گفتند که کشورشان به رویارویی بی حاصل با ترکیه کشیده نخواهد شد. این منابع دیپلماتیک اظهار داشتند که یونان به ادعاهای بی‌اساس ترکیه با نقشه و به صورت مکتوب پاسخ داده و آتن با آرامش و با شواهد به ادعاهای ترکیه پاسخ می‌دهد.