افزایش عجیب نرخ تورم در کانادا

بر اساس گزارش شبکه «بلومبرگ»، ، نرخ تورم در کانادا در حال حاضر به ۷.۳ درصد می‌رسد که احتمالا بالاترین میزان تورم از سال ۱۹۸۳ به این سو باشد.

برابر داده‌های آماری کانادا که هفته آینده منتشر می‌شود، پیش بینی شده است «شاخص قیمت مصرف‌کننده» در ماه مه در مقایسه با سال قبل، ۷.۳ درصد اعلام شود.

در حالیکه میزان تورم همچنان بر اقتصاد جهانی تأثیر چشمگیری دارد، بر پایه آمار‌های رسمی ماه آوریل، در کانادا شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) - که معیاری برای اندازه‌گیری تغییر قیمت میانگین کالا‌ها و خدمات مصرفی یک خانوار متوسط است به بالاترین حد خود رسیده است. این شاخص در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶.۸ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان از ماه ژانویه ۱۹۹۱ بود.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند افزایش سالانه قیمت مصرف کننده در ماه آوریل، بیشتر ناشی از افزایش بهای انرژی و مواد غذایی بوده است. صرف نظر از افزایش بهای بنزین، شاخص قیمت مصرف کننده پس از افزایش ۵.۵ درصدی در ماه مارس، در ماه آوریل ۵.۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

برابر گزارش اداره ملی آمار کانادا این سریع‌ترین رشد میزان تورم از زمان معرفی همه کالا‌ها به استثنای بنزین در سال ۱۹۹۹ بوده است.

در فوریه ۲۰۲۲ میانگین قیمت یک خانه در کانادا به بیش از ۷۹۰ هزار دلار رسید که نشان دهنده افزایش ۵۰ درصدی آن در طی دو سال است. با این وجود بنابر گزارش روز چهارشنبه دژاردین تا دسامبر ۲۰۲۳، میانگین قیمت مسکن ملی می‌تواند به حدود ۶۷۵ هزار دلار کاهش یابد.

در واقع از زمانی که بانک مرکزی کانادا شروع به افزایش نرخ بهره به منظور مبارزه با تورم کرد، قیمت مسکن به طور پیوسته کاهش یافته است.

قیمت بنزین نیز هفته گذشته در استان تورنتو کانادا به رقم ۱.۹۹ دلار کانادا در هر لیتر رسید که به طور بی سابقه‌ای افزایش یافت.

افزایش عجیب نرخ تورم در کانادا

در پی حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده علیه این کشور، اقتصاد جهان دچار تورم شده است؛ که در بسیاری از کشور‌ها این تورم همراه با رکود است که موجب افزایش قیمت انرژی، مسکن، اقلاح خوراکی و مصرفی شده است.