اوکراین برای ما از حق حاکمیت دم نزند

تصمیم دولت اوکراین برای قطع کامل روابط با کره شمالی و اجرای تحریم‌های جهانی علیه این کشور، با واکنش تند دولت پیونگ‌یانگ همراه شد.

وزارت خارجه کره شمالی امروز (جمعه) گفت که اوکراین پس از پیوستن به اقدامات «ناعادلانه و غیرقانونی» آمریکا که حاکمیت پیونگ‌یانگ را نقض می‌کند، حق ندارد از حق حاکمیت صحبت کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این وزارتخانه از به‌رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک دفاع کرد و گفت که اوکراین هم‌اینک نیز به اقدامات تحت رهبری آمریکا از جمله تحریم‌ها به بهانه برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی کمک کرده است.

اوکراین برای ما از حق حاکمیت دم نزند

پیونگ‌یانگ در ادامه تاکید کرد که برنامه‌های اتمی و موشکی این کشور، یک بازدارندگی دفاعی است اما آمریکا «سیاست خصمانه‌ای» با اعمال تحریم‌های بین‌المللی و برگزاری رزمایش‌های نظامی با کره جنوبی اتخاذ کرده است.

طبق این گزارش، وزارت خارجه کره شمالی ادامه داد: «اوکراین حق ندارد پس از انجام اقداماتی که به شدت فاقد انصاف و عدالت بین ملت‌ها است، با پیوستن فعالانه به سیاست خصمانه ناعادلانه و غیرقانونی ایالات متحده در گذشته، موضوع را مطرح کند یا به آن اعتراض کند».

در پایان این بیانیه آمده است: «ما به تقویت و توسعه دوستی و همکاری با همه کشورهایی که به حاکمیت ما احترام می‌گذارند و بر اساس اصول برابری حاکمیتی، عدم مداخله در امور داخلی و احترام متقابل با ما رفتار مطلوب دارند، ادامه خواهیم داد».

سفارت کره شمالی در مسکو هفته قبل به اسپوتنیک گفت پیونگ‌یانگ استقلال جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخته است.

بعد از آن بود که رژیم کی‌یف به بهانه تضعیف حاکمیت این کشور، روابط دیپلماتیک با کره شمالی را به‌صورت کامل قطع کرد.