روسیه گوگل را جریمه کرد

دادگاه روسیه روز دوشنبه شرکت گوگل ، غول فناوری آمریکایی را به دلیل حذف نکردن اطلاعات ممنوع درباره درگیری در اوکراین بیش از ۲۱ میلیارد روبل (۳۶۶ میلیون دلار) جریمه کرده است.

این گزارش می‌افزاید دادگاه منطقه تاگانسکی مسکو به دلیل امتناع مکرر این شرکت آی تی از حذف اطلاعات ممنوع در قوانین روسیه، جریمه‌ای بر اساس گردش مالی برای این شرکت وضع کرده است.

دیده بان رسانه و اینترنت ملی روسیه قبلاً از این شرکت خواسته بود تا تمام "اطلاعات گمراه کننده" را درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین از یوتیوب حذف کند. دیده بان رسانه و اینترنت ملی روسیه قبل از صدور حکم دادگاه، اعلامیه‌هایی برای گوگل ارسال کرده بود که آن را ملزم به رعایت قوانین روسیه می‌کرد، اما غول فناوری نتوانست از آن پیروی کند.

مجموع این جریمه معادل یک دهم گردش مالی سالانه شرکت و ساختار‌های وابسته به آن در روسیه است. روسیه مدت‌هاست از نحوه توزیع محتوای آنلاین توسط پلتفرم‌های خارجی که قوانین ملی را نقض می‌کند، انتقاد کرده است.

در دسامبر گذشته، شرکت سیلیکون ولی به دلیل کوتاهی در حذف محتوای ممنوع، ۷.۲ میلیارد روبل (حدود ۹۸.۱ میلیون دلار) جریمه شد. این اولین بار بود که یک شرکت فناوری اطلاعات در روسیه با خطای مرتبط با درآمدش جریمه می‌شد.

روسیه گوگل را جریمه کرد

در اواخر ژوئن، دیده بان رسانه و اینترنت ملی روسیه با انتشار گزارشی درباره ناتوانی مکرر گوگل در حذف اطلاعات ممنوع گفت: این شرکت حداقل ۷۰۰۰ «ماده غیرقانونی» را از یوتیوب حذف نکرده است. در آن زمان، این سازمان دیده بان، غول فناوری اطلاعات را متهم کرد که ضمن ترویج اطلاعات نادرست درباره درگیری اوکراین با انتشار مطالبی در حمایت از افراط گرایی، کودکان را به شرکت در تظاهرات گسترده غیرمجاز تشویق می‌کند.