توهم جدید اردوغان!

رئیس جمهور ترکیه شنبه شب گفت که   ترکیه را از نظر نظامی و سیاسی به حدی ارتقا می‌دهد که جهان به آن احترام گذارد.

به گزارش شبکه خبری «تی‌آر‌تی»، « رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه «ما ترکیه‌ای را می‌سازیم که  جهان از نظر سیاسی، دیپلماتیک و نظامی به آن احترام بگذارد» گفت، «ما  از منافع خود قاطعانه محافظت می‌کنیم. من از اوکراین و روسیه بازدید کردم تا صلح جهانی را تضمین کنم ما در راه  صلح هستیم نه در مسیر جنگ».

بر اساس نتایج یک نظرسنجی، مردم ترکیه به‌طور فزاینده‌ای بابت کاهش کیفیت و استانداردهای زندگی خود نگرانند و دچار مشکلات اقتصادی هستند. بر اساس نظرسنجی موسسه آمریکایی «گالوپ»، شمار شهروندان ترکیه‌ای که از تورم شدید و وضعیت اقتصادی کشورشان «رنج می‌برند» به رکورد ۳۹ درصد رسیده است.

گالوپ با اشاره به نظرسنجی‌های قبلی خود نوشت، از پاییز سال گذشته تا پایان سال میلادی حدود ۶ نفر از هر ۱۰ نفر در ترکیه گزارش کرده‌اند، گاهی درآمد کافی حتی برای تأمین مواد خوراکی نداشته‌اند. این میزان در مقایسه با سال ۲۰۲۰، با افزایشی ۳۵ درصدی مواجه است.

توهم جدید اردوغان!

از سوی دیگر شمار شهروندان ترکیه که در پایان سال ۲۰۲۱ از معیارهای زندگی خود رضایت داشته‌اند تقریباً نصف شده و به ۳۶ درصد رسیده است. این در حالی است که شمار شهروندانی که از استانداردهای زندگی خود رضایت نداشته‌اند، در این مقطع زمانی دو برابر شده و به ۶۳ درصد رسیده است.

طبق نتایج این  نظرسنجی، از هر ۱۰ شهروند ترکیه، تقریباً ۶ نفر اعتماد به دولت را از دست داده‌اند و فقط ۳۷ درصد به دولت آنکارا اعتماد دارند. (جزئیات بیشتر)

بر اساس این گزارش، دو ماه قبل اردوغان،طی سخنرانی خود در جریان شرکت در نشست مشورتی «حزب عدالت و توسعه» در استان «ازمیر» نامزدی مجدد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور اعلام و گفت که کاندیدای ائتلاف مردمی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری ترکیه خواهد بود.

در مقابل، «انگین آلتای» معاون فراکسیون پارلمانی حزب جمهوری خواه خلق (CHP) در ترکیه، نامزدی «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس این حزب را برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست‌ جمهوری این کشور اعلام کرد تا رقیب اردوغان مشخص شود.