به گزارش افکارنیوز به نقل از مشرق، منابع آگاه دپیلماتیک غربی اعلام کردند که عربستان سعودی با هماهنگی همپیمانان خود در عراق مانند "لیست العراقیه" و کردها دست به توطئه جدیدی برای براندازی دولت "نوری المالکی" نخستوزیر این کشور زده بود که موقتاً با تقابل ۱۶۳ رأي به ۱۶۰ رأي، به مدت حدود دو ماه، از دستور کار پارلمان عراق خارج شد.


این منابع تأکید کردند که عربستان هم‌اکنون از نفوذ مالی – سیاسی خود در عراق برای حمایت از هم‌پیمانان خود در عراق استفاده می‌کند و به همین منظور اعلام کرد بودجه‌ ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار را به خرید آرای نمایندگان پارلمان عراق برای دادن تشویق آنها به دادن رأی عدم اعتماد به نوری المالکی اختصاص داده بوده است.


بدین ترتیب رژیم سعودی برای خرید هر رأی عدم اعتماد به نوری المالکی دو تا سه میلیون دلار به هر نماینده پارلمان عراق اختصاص داده است و بخش قابل توجهی از این مبلغ به حساب سه شخصیت سیاسی عراقی ریخته شد که عملیات براندازی نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق را هدایت می‌کردند.


این توطئه رژیم سعودی در حالی در عراق در حال اجراست که مردم این کشور به‌خوبی می‌دانند که حاکمان سعودی هیچ‌گاه خیرخواه آنها نبوده‌اند و شاید یکی از دلایل این اختلاف به اختلاف مذهبی دو کشور بازمی‌گردد که در عراق اکثریت شیعی و در عربستان از اوایل قرن هجدهم این جنبش وهابی است که بر این کشور حاکمیت داشته و از آن تاریخ تاکنون دو کشور همواره دارای اختلافات تاریخی – مذهبی بوده‌‌اند به‌ویژه وهابی‌ها که کشتار شیعیان را یکی از اصول اساسی مذهبی خویش می‌‌دانند.


بنابراین این اقدام عربستان سعودی به این معناست که این رژیم هنوز بر دیدگاه‌های گذشته خود در کشتار و سرکوب و براندازی شیعیان در عراق پابرجاست و هر اقدامی برای نزدیکی دیدگاه‌‌های دوجانبه و از بین‌بردن اختلافات بی‌فایده و بیهوده بوده و هم‌اکنون این کشور کمر به سرنگونی مالکی شیعه بسته است؛ ‌ اما آیا این اقدام امکان‌پذیر است و چگونه؟


یک: ماده ۶۱ قانون اساسی عراق تاکید می‌کند که رئیس جمهوری این کشور می‌ تواند، با ارائه درخواستی از پارلمان این کشور بخواهد اقدام به سلب رای اعتماد خود از نخست وزیر و دولت عراق کند و در این راه استناد به دو دلیل محکمه پسند الزامی است که به نظر می‌رسد، چنین دلایلی درباره المالکی وجود نداشته باشد.


دو: یک پنجم نمایندگان پارلمان عراق می‌ توانند با ارائه درخواستی به ریاست مجلس خواستار سلب رای اعتماد از دولت این کشور شوند، اما این درخواست تنها یک هفته پس از استیضاح نخست وزیر می‌ تواند به ریاست پارلمان اراده شود. در اینجا نیز امکان براندازی دولت نوری المالکی موجود نیست، چون وی بابت چه چیز باید در پارلمان استیضاح شود که بر اساس آن اعتماد نوری المالکی و کابینه اش از آن گرفته شود.


سه: دادن رای عدم اعتماد اکثریت مطلق نمایندگان پارلمان به نخست وزیر و این اقدام نه در دولت‌ های گذشته عراق روی داده و نه در این دولت چون این اقدام نمایندگان به معنای خودکشی است.

حال فرض را بر این قرار می‌ دهیم که یکی از موارد فوق رخ داده و به وقوع بپیوندد، در این صورت چه سناریویی در عراق به اجرا در خواهد آمد؟


براساس توافق های صورت‌گرفته و اصل مشارکت ملی عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در عراق چه بخواهند و چه نخواهند، ‌ نخست‌وزیر این کشور باید از میان شیعیان این کشور انتخاب شود که در این صورت باز عربستان سعودی باید در انتظار روی کار آمدن نخست‌وزیر شیعی دیگری باشد.


بر این اساس باید گفت، تمام تلاشهایی که عربستانسعودی در این راستا دست به آن میزند، تلاشی که بیش از هر چیز به کوفتن آب در هاون میماند.