حمایت پوتین‌واوباما ازحل گام‌به‌گام موضوع هسته‌ای ایران

به گزارش افکارنیو زر، مهر به نقل از راشا تودی نوشت: ولادیمیر پوتین و باراک اوباما در بیانیه ای مشترک پس از نشستی در لس کابوس مکزیک اعلام کردند: هدف مشترک ما استقبال از تمامی راه حل هایی است که بر اساس گفتگو تدوین می شود. راه حل هایی که بر اساس اصول یک رویکرد مرحله ای و دو جانبه است و انتظار داریم تا گفتگوها به ویژه با ایران از طریق گروه ۱+۵ به ویژه گفتگوهای در حال جریان در مسکو سازنده باشد.

در این بیانیه که روز دوشنبه و چند ساعت پس از دور نخست گفتگوهای هسته ای ایران در مسکو، منتشر شد، آمده است: ما به توافق با ایران از طریق فرایند گفتگوهای ۱ + ۵ چشم دوخته ایم.

این دو مقام، که برای شرکت در نشست گروه بیست در مکزیک به سر می برند، همچنین تاکید کردند هدف مشترک آنها حل مسئله هسته ای ایران بر اساس رویکرد دو جانبه و گام به گام است.
روسای جمهوری آمریکا و روسیه در ادامه خواستار آن شدند تا تهران اعتماد جامعه جهانی را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای اش بدست آورد.

پوتین و اوباما در این باره افزودند: ما در این امر اتفاق نظر داریم که ایران باید تلاش هایی جدی‌ به منظور بازگرداندن اعتماد بین‌المللی به ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود انجام دهد. این دو تصریح کردند که ایران در عین حال باید به " تعهدات بین‌المللی " خود عمل کرده و میزان اورانیوم با غنای بالا برای مصارف صلح‌آمیز را کاهش دهد.

در این بیانیه مشترک آمده است: " جمهوری اسلامی باید برای رسیدن به این منظور بطور کامل به تعهدات بین المللی خود عمل کند و برای حل و فصل سریع تمامی موارد باقی‌مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. "

اوباما و پوتین تاکید کرده‌اند که واشنگتن و مسکو خواهان همکاری سازنده با ایران در چارچوب گروه ۱ + ۵ هستند.

رئیس جمهوری آمریکا درعین حال درسخنانی گفت که وی هنوز معتقد است " زمان وفضا برای یک راه حل دیپلماتیک موضوع هسته ایران وجود دارد. "

این اظهارات در حالی است که روز گذشته دور نخست مذاکرات در مسکو با وضعیت بسیار پیچیده ای پایان یافت.

معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه گفت: مواضع دو طرف متفاوت و پیچیده است و به سختی می توان به نوعی توافق دست یافت.

یک مقام ایرانی هم پس از چند ساعت گفتگو و بدون این که نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: فضای مذاکرات مثبت نیست و دو طرف برای این که چارچوبی برای مذاکرات پیدا کنند، هنوز اختلاف نظر جدی دارند.

گفته می شود که جمهوری اسلامی در جریان این مذاکرات همچنان بر حق خود برای غنیسازی پافشاری کرده و غرب خواهان توقف غنیسازی ۲۰ درصدی ایران است.