بیانیه عربستان سعودی درباره حوادث کنونی عراق

وزارت خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که با نگرانی شدید حوادث جاری در کشور برادر عراق را دنبال می‌کند.

در این بیانیه ضمن ابراز تأسف از کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان عراق ی، از همه طرف‌ها و گروه‌های سیاسی عراق برای ایجاد وحدت جهت حفظ توانمندی‌ها و دستآوردهای عراق و ملت آن درخواست شده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی همچنین بر حمایت از همه تلاش‌ها برای دور نگه داشتن عراق و ملت آن از دودستگی و درگیری داخلی تأکید کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری عربستان (واس)، ریاض همچنین همه طرف‌ها و گروه‌های سیاسی در عراق را به روی آوردن به راهکارهای سیاسی برای تحقق خواسته‌های ملت عراق و تضمین امنیت، ثبات و شکوفایی برای این کشور تشویق کرد.

روز گذشته و پس از اعلام کناره‌گیری سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر از سیاست، حامیان این جریان در منطقه سبز در دسته‌های پراکنده در خیابان‌های مختلف به راه افتادند و وارد ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی عراق شدند.

پس از تداوم اغتشاشگری آشوبگران حامی جریان صدر در بغداد و ورود گروه نظامی «سرایا السلام» وابسته به این جریان به درگیری‌ها، حملات راکتی و تیراندازی‌ها در نزدیکی منطقه سبز آغاز شد.

بیانیه عربستان سعودی درباره حوادث کنونی عراق

جریان صدر از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات در عراق وا داشته و این افراد تا پیش از سخنرانی امروز رهبر جریان صدر با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداختند.

سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق، لحظاتی پیش با حضور در یک نشست خبری در محل اقامتش در نجف اشرف، به ناآرامی‌ها و درگیری‌های خونین دیروز و امروز در عراق واکنش نشان داد و  گفت که اگر در عرض ۶۰ دقیقه خارج نشوید، از جریان صدر خارج خواهم شد».