کمک نقدی 1 میلیارد دلاری سازمان ملل به طالبان

مقامات بانک مرکزی طالبان اعلام کردند که تاکنون 1 میلیارد دلار کمک نقدی از سوی سازمان ملل به کابل رسیده است.

«صابر مومند» سخنگوی بانک مرکزی طالبان در این خصوص گفت: تاکنون 1 میلیارد دلار کمک نقدی جامعه جهانی به بانک مرکزی تحویل داده شده است.

مومند افزود: کمک‌های بشر دوستانه نقدی جهان برای افغانستان همچنان ادامه دارند.

سخنگوی بانک مرکزی طالبان در ادامه خواستار تعامل و همکاری جامعه جهانی با بانک های افغانستان برای تسهیل مراودات مالی شد.

گفتنی است که تنها طی دو روز گذشته 80 میلیون دلار کمک‌های بشر دوستانه نقدی جهان برای افغانستان به کابل رسیده است.

کمک‌های بشر دوستانه جهان برای افغانستان در حالی انجام می‌شوند که با تسلط مجدد طالبان در افغانستان، آمریکا در اقدامی 9 میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی را مسدود کرده است. 

این در حالی است که سازمان ملل اخیرا با بیان اینکه کمک بشردوستانه قادر به حل مشکلات افغانستان نیست، اعلام کرده است که نیاز است تا اقتصاد، سیستم بانکی و خدمات اولیه در این کشور تقویت شود.

مارتن گرفتس، مسوول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در گفتگو با سی‌جی‌تی‌ان گفته است که ۱۹ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی روبه‌رو و 6 میلیون نفر را به کمک فوری غذایی نیاز دارند.

کمک نقدی 1 میلیارد دلاری سازمان ملل به طالبان

از طرف دیگر به دنبال ترور سرکرده القاعده در کابل و شایعات پیرامون عدم آزادسازی منابع ارزی، رویترز به نقل از منابع خبری خود گزارش داده است که دولت بایدن به مذاکرات آزادسازی منابع ارزی افغانستان با طالبان ادامه می‌دهد.

این رسانه انگلیسی نوشت: دولت باید به رغم حضور سرکرده القاعده در کابل و احتمال ارتباط این گروه با طالبان، به گفتگوها برای آزادی‌سازی منابع ارزی افغانستان ادامه خواهد داد. 

رویترز ادامه داد: تصمیم برای ادامه گفتگو با طالبان این موضوع را نشان می‌دهد که واشنگتن نگران فروپاشی اقتصادی و به دنبال آن شکل‌گیری فاجعه انسانی در افغانستان است.