امام موسی صدر، ماهیگیری را به مردم لبنان آموزش داد

صلاح فحص به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد ربایش" امام موسی صدر " در لیبی با تاکید بر این‌که جنبش امل  براساس توانایی‌ها و امکانات خود تلاش کرده که پرونده امام موسی صدر را به پیش ببرد و درحال حاضر در آخرین روند این پرونده نسبت به چند سال  قبل تغییری ایجاد نشده است، افزود: ما همه در بحث پیگیری پرونده ربایش امام موسی صدر و به نتیجه نرسیدن آن مقصر هستیم.

جنبش امل، امکانات محدودی برای پیگیری پرونده ربایش امام موسی صدر داشته است

وی با بیان این‌که جنبش امل، امکانات محدودی برای پیگیری پرونده ربایش امام موسی صدر داشته است، اظهار کرد: باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهیم ، ما معتقدیم که پیگیری پرونده امام موسی صدر فقط مربوط به جنبش امل لبنان و یا خانواده ایشان نیست ، بلکه باید پیگیری آن به دغدغه تمام انسان‌های آزادی‌خواه و طرفدار مظلوم تبدیل شود.

فحص با بیان این‌که در پیگیری این پرونده، دولت لیبی در زمان قذافی همکاری لازم  را نداشت و اکنون نیز در این کشور شاهد حاکم بودن دولت فراگیری نیستیم تا از آنها این مساله را به صورت جدی پیگیری کنیم در مورد مهم‌ترین میراث فکری  امام موسی صدر نیز گفت: همه افکار و میراث اندیشه ای  امام موسی صدر مهم  هستند، امام موسی صدر وقتی به لبنان آمدند شیعیان لبنان در محکومیت و فقر به سر می‌بردند از آموزش برخوردار نبودند و ایدئولوژی امام موسی صدر برای رفع این مشکلات چند بعدی بود و در چند جنبه مهم اقدام به رفع مشکلات شیعیان و ارتقاء وضعیت آنها کرد.

از نظر امام موسی صدر، مقاومت فقط جنبه نظامی نداشت

 فحص تاکید کرد: از نظر امام موسی صدر مقاومت فقط جنبه نظامی نداشت او بر مقاومت اجتماعی، فرهنگ و آموزشی نیز تاکید داشت و برنامه ‌ریزی چند جانبه‌ای برای شیعیان لبنان در این حوزه طراحی کرد. در مجموع اقدامات امام موسی صدر باعث شد که شیعیان در لبنان از محرومیت، فقر و بیکاری خارج شوند و به جایگاه مناسبی دست پیدا کنند.

امام موسی صدر، ماهیگیری را به مردم لبنان آموزش داد

نماینده جنبش امل لبنان در ایران تصریح کرد: امام موسی صدر ماهیگیری را به مردم لبنان به خصوص شیعیان آموزش داد در این ارتباط موسسه "جبل عامل" را ایجاد کرد و هدف‌ شان این بود که به مردم  لبنان به خصوص شیعیان تلاش برای بهتر شدن وضعیت خود را آموزش دهد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد جنبش امل در این سال‌ها در لبنان حتی در تعامل با ایران در سایه حزب‌الله لبنان قرار گرفته و نقش چندان مستقلی ندارد، خاطر نشان کرد: امام موسی صدر و شهید چمران از پایه‌گذاران جنبش امل هر دو ایرانی هستند و هر دو در لبنان خدمات بزرگی ارائه دادند.

امام موسی صدر، ماهیگیری را به مردم لبنان آموزش داد

ارتباط ایدئولوژیکی که بین شیعیان لبنان و ایران وجود دارد را نمی‌توان انکار کرد

فحص با بیان این‌که ارتباط ایدئولوژیک که بین شیعیان لبنان و ایران وجود دارد را نمی‌توان انکار کرد، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید جنبش امل قبل از حزب‌الله به وجود آمده است و باید برای قضاوت کردن در مورد عملکرد این جنبش به صورت دقیق اقدامات این جنبش در طی این سال‌ها را مورد بررسی قرار داد.

جنبش امل" مادر مقاومت" لبنان  است

وی با بیان این‌که ما طی این سال‌ها تلاش کرده‌ایم که ایدئولوژی و نگاه امام موسی صدر که منجر به ایجاد جنش امل شد را گسترش دهیم و براساس این نگاه حرکت کنیم ، افزود: جنبش امل" مادر مقاومت" لبنان  است ما تاکنون 7000 شهید تقدیم مقاومت کرده‌ایم، بسیاری از رهبران مقاومت از جنبش  امل بودند و  استشهادیون زیادی را این جنبش تربیت کرد.

فحص با بیان این‌که جنبش امل در این سال‌ها در جنوب لبنان تلاش کرده که اقدامات موثری در حوزه آموزش و ساخت مدرسه انجام دهد، ادامه داد: طی این سال‌ها، جنبش امل با پولی که از دولت لبنان گرفته توانسته 400 مدرسه ایجاد کند و در امر آموزش قدم های خوبی بردارد در موضوع رفع محرومیت‌ها جنبش امل توانست حق شیعیان لبنان را از دولت این کشور بگیرد و ما شاهد  تحقق پیشرفت‌های خوبی در مناطق محروم لبنان به خصوص جنوب لبنان هستیم .

جنبش امل و حزب ‌الله لبنان، برادر یکدیگر و مکمل هم هستند

 

نماینده جنبش امل در تهران با بیان این‌که فکر نمی‌کنم این عبارت که ما زیر سایه حزب‌الله قرار داریم، چندان درست باشد،گفت: جنبش امل و حزب ‌الله لبنان برادر یکدیگر هستند، ما در یک خانه زندگی می‌کنیم، مکمل یکدیگر هستیم اگر ما نباشیم حزب‌الله نمی‌تواند تنها در این وضعیت بماند. ما زیر سایه آنها و آنها زیر سایه ما هستند. ما براساس ایدئولوژی و استراتژی مشترک کار می‌کنیم.

نحوه تعامل و همکاری جنبش امل و حزب‌الله لبنان تبدیل به یک الگو شده است

فحص تاکید کرد: نحوه تعامل و همکاری جنبش امل و حزب‌الله لبنان تبدیل به یک الگو شده است. الگویی که دشمنان می‌خواهند آن را از بین ببرند و الگویی که دوستان می‌خواهند از آن نمونه برداری کنند. ممکن است در مواردی اختلاف نظرهایی بین ما وجود داشته باشد ولی این اختلاف نظرها باعث دوری و فاصله نمی‌شود.

وی همچنین در مورد جایگاه جنبش امل در بین مردم لبنان افزود: در آخرین انتخابات در لبنان، جنبش امل و حزب‌الله  توانستند کرسی‌های  قابل توجهی را در پارلمان به دست آورند و این نشان‌دهنده همراهی مردم با ما بود علی‌رغم این‌که در برخی از رسانه‌ها و فضای اجتماعی علیه ما فعالیت تبلیغاتی سنگینی  انجام می شد و جنگ بزرگی علیه ما ایجاد شده بود.

جنبش امل محدود به آقای "نبیه بری" نیست /این جنبش محدود به اشخاص خاصی نیست

نماینده جنبش امل  لبنان در ایران همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد جنبش امل محدود به آقای" نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان شده است و بعد از ایشان شخصیت موثر و تاثیرگذاری در این جنبش وجود ندارد، تصریح کرد : جنبش امل محدود به آقای نبیه بری و اشخاصی مثل ایشان نیست آقای نبیه بری برای جنبش امل زحمت زیادی کشیده‌ است ولی خود ایشان نیز تاکید دارند که در بین شیعیان افراد توانمند زیادی هستند که بتوانند جنبش امل را به پیش ببرند تا به مسئولیتش عمل کند، بنابراین این جنبش محدود به اشخاص خاصی نیست در امل افرادی چون شهید چمران و امام موسی صدر بودند و اکنون نبیه بری و در ادامه دیگرانی می‌آیند و این راه را ادامه می‌دهند.

"اسراییل " شر مطلق است

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اعتقاد بر این‌که بسیاری از مشکلات در لبنان به خاطر دخالت‌های آمریکا در منطقه و این کشور است، ادامه داد: ما در جنبش امل به مانند امام موسی صدر اسرائیل را "شرمطلق" می‌دانیم و می‌گوییم کسی که با دشمن ما دوستی می‌کند حتما علیه ما نیز توطئه می‌کند. اسرائیل عامل بسیاری از مشکلات در منطقه است و موضوع آن، فقط یک مساله اسلامی یا مسیحی نیست بلکه یک مساله انسانی است.

رژیم صهیونیستی  می‌خواهد منطقه را تجزیه کند

صلاح فحص  با انتقاد از برخی از کشورهای عربی به خاطر همراهی با اسرائیل و به رسمیت شناختن این رژیم گفت: متاسفانه سیاست برخی از کشورهای عربی در منطقه همراهی و عدم ایستادن در برابر اسرائیل است. در حالی که اسرائیل مشکل اصلی منطقه است. این رژیم می‌خواهد منطقه را تجزیه کند و دولت یهودی تشکیل دهد اسرائیل همیشه برای ما دشمن است ممکن است ما با برخی کشورها اختلاف نظر داشته باشیم ولی آنها  دشمن ما نیستند ولی اسرائیل شر مطلق و دشمن ما است.