به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا ، 'امیر عبداللهیان' معاون عربی- آفریقایی وزیر خارجه ایران در گفت و گو با روزنامه لبنانی ' الجمهوریه' درباره بسیاری از مسایل منطقه ای از جمله بحران سوریه، بحرین و دخالت های عربستان، یمن و حوادث اخیر در لبنان به اظهار نظر پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه ایران همراه لبنان در برابر هرگونه تهدید رژیم صهیونیستی خواهد ایستاد، خاطر نشان کرد: دولت، ملت و مقاومت در لبنان اجازه نخواهند داد که جنگ طایفه ای در این کشور به راه افتد.

این مقام دیپلماتیک ایران با اشاره به اینکه دشمنان لبنان و منطقه نسبت به همکاری های دوجانبه ایران و لبنان نگران هستند، خاطر نشان کرد: ما بر اهمیت حفظ امنیت و حاکمیت لبنان تاکید داریم و در برابر هر تهدید رژیم صهیونیستی علیه این کشور، در کنار مقاومت و ملت لبنان خواهیم ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه امنیت در منطقه لازم است که توسط کشورهای منطقه تامین شود، ادامه داد: ما امنیت منطقه و لبنان را امنیت ایران می دانیم و هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی را پاسخ خواهیم داد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: طی سفر اخیری که به لبنان داشتم و در دیدار با مسوولان مختلف این کشور، تاکید کردم که ایران با تمام قدرت و صلابت از سوریه در محور مقاومت پشتیبانی به عمل خواهد آورد.

عبداللهیان با اشاره به حوادثاخیر ' طرابلس ' در شمال لبنان گفت: مسوولان این رفتارهای غیر انسانی در این شهر، علنی از قاچاق سلاح به سوریه پشتیبانی می کنند و ما مطمئنیم که مقامات لبنان با تمام قدرت از وحدت ملی این کشور حفاظت خواهند کرد.

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه برخی جریان های خارجی در پس حوادثاخیر طرابلس قرار داشته و سعی در فتنه انگیزی در لبنان دارند، افزود: طرف هایی که قصد دارند در سوریه جنگ طایفه ای به راه بیفتد، در صدد بر هم زدن امنیت لبنان و کل منطقه نیز هستند و ما مطمئنیم که تمام طوایف و احزاب در لبنان با درایت و هوشیاری جلو این امر را خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه سوریه با تروریسم و دخالت های خارجی دست و پنجه نرم می کند، گفت: سوریه مراحل امنیتی سختی را پشت سر گذاشته چرا که برخی کشورهای عربی و غربی در تلاش هستند که این کشور را از محور مقاومت دور کرده و اوضاع سیاسی اش را تغییر دهند.

معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سووال که گفته می شود حوادثجاری در سوریه، در درجه اول به منظور هدف قرار دادن تهران است، افزود: این موضوع عمیق تر از این است. ' بیداری اسلامی ' که در برخی کشورهای عربی شاهدیم، در راستای به زاویه کشاندن رژیم صهیونیستی و تقویت مقاومت بر ضد این رژیم است.

وی با تاکید بر اینکه محور ' غرب - آمریکا ' در برابر بیداری اسلامی قرار دارد، اضافه کرد: آنها می خواهند راهبردی سیاسی و اجتماعی جدیدی را در منطقه از طریق هدف قرار دادن سوریه به اجرا در آورند.

عبداللهیان افزود: آنها فکر می کنند که با اسقاط نظام سوریه یکی از قلعه های مقاومت بر ضد رژیم صهیونیستی فرو خواهد ریخت و در نتیجه ایران از حزب الله و گروه های جهادی فلسطینی جدا خواهد شد که در نهایت این امر به تقویت صهیونیست ها خواهد انجامید.

وی ادامه داد: ایران با این راهبرد مواجه بوده و بنابراین ما با صدای بلند از ملت سوریه و اصلاحاتی که ' بشار اسد ' رییس جمهوری این کشور در حال انجام آنها است، حمایت می کنیم.

این مقام عالی رتبه وزارت خارجه با اشاره به سیاست یک بام و دوهوای قدرت های استکباری در قبال مسایل مختلف منطقه اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۱۵ هزار یمنی کشته شده و بسیاری از مردم بحرین کشته و شکنجه شدند و ما هیچگونه موضع بین المللی و عربی را در این خصوص شاهد نبودیم.

وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه روابط دوستانه و راهبردی دارند، افزود: موضع آنکارا در حمایت از مخالفان نظام سوریه یکی از اختلاف نظرهای ایران و ترکیه است و ما این مواضع را حکیمانه ندانسته و با صراحت نظرمان را به مقامات ترکیه اعلام داشته ایم.

عبداللهیان موضع کشورهای همکاری خلیج فارس در قبال سوریه را در راستای منحرف ساختن نظرها از بحرین و یمن دانست.

وی در خصوص طرح الحاق بحرین به عربستان سعودی گفت: ملت بحرین در این خصوص باید تصمیم بگیرد، اما از نظر ما اقدامات عربستان در یک سال و نیم گذشته در قبال این کشور خوب نبوده و حضور نظامی سعودی ها در بحرین باعثپیچیده تر شدن اوضاع شده است.

این مقام دیپلماتیك ایران موضوع بحرین را موضوعی كاملا داخلی دانست و گفت: عربستان با حضور نظامی خود به اشتباه این موضوع را منطقه ای ساخت و از نظر ما لازم است كه بحران بحرین به شكل دیپلماتیك و سیاسی حل و فصل شود.