بیل کلینتون: جمهوری‌خواهان فقط مردم را می‌ترسانند

کلینتون در مصاحبه‌ای با فرید زکریا کارشناس شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که دموکرات‌ها می‌توانند کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ حفظ کنند اما باید حقایقی را هم گفت.

 

چهل و دومین رییس جمهوری آمریکا در این مصاحبه که روز یکشنبه پخش شد، افزود: باید بدانیم جمهوریخواهان همیشه راه جدیدی را پیدا می‌کنند تا به شدت رای‌دهندگان مُردد (سرگردان) را بترسانند. این همان کاری است که آنها در سال ۲۰۲۱ انجام دادند، هنگامیکه «نظریه انتقادی نژاد» را بدتر از بیماری آبله جلوه دادند.

در سال ۲۰۲۱، جمهوریخواهان سه دفتر بزرگ ایالتی در ویرجینیا را تصاحب کردند که این دفاتر پیشتر متمایل به جناح دموکرات‌ها بود. آنها با تجمع رای دهندگان که بخش عمده را والدین تشکیل می‌دادند، نمایش غیرمنتظره‌ای را در رقابت فرمانداری ویرجینیا داشتند. بسیج رای‌دهندگان جمهوریخواه در آن زمان بر حذف «نظریه انتقادی نژاد» (که تداوم‌بخشیدن به برتری سفیدپوست‌ها نقد می‌کند) از برنامه‌های درسی مدارس تاکید داشته و خواهان رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا از جمله تعطیلی مدارس بودند.    

کلینتون که در بازه ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ زمام ریاست جمهوری ایالات متحده را در اختیار داشت، با اشاره به قطبی شدن نظام سیاسی اضافه کرد: آنها فقط مردم را می‌ترسانند. در نهایت نقطه انفصال سیاست‌های آمریکا خیلی با دهه ۹۰ تفاوتی ندارد. 

بیل کلینتون: جمهوری‌خواهان فقط مردم را می‌ترسانند

افزایش دوقطبی شدن و حزب گرایی از زمان ریاست جمهوری کلینتون در دهه ۱۹۹۰ تعداد کمتر رای دهندگان مردد و تمایل کمتر برای عبور از خطوط حزبی را به همراه داشت. برای مثال، انتخابات ۲۰۲۰ شاهد تعداد کمی از رای دهندگان بود که آرای خود را بین نامزدهای انتخاباتی تقسیم کردند.

در سال‌های اخیر در واکنش به روند تدریجی دو قطبی شدن نظام سیاسی آمریکا برخی از سیاستمداران به دنبال تشکیل یک حزب سوم هستند. یک نظرسنجی گالوپ در سال گذشته نشان می‌دهد که دو سوم آمریکایی‌ها وجود یک حزب سیاسی ثالث را لازم می‌دانند.