کاهش ذخایر مهمات آمریکا همزمان با ادامه درگیری‌ها در اوکراین

ایالات متحده به زودی قادر نخواهد بود انواع خاصی از مهمات را که برای نبرد کی‌یف در تقابل با عملیات نظامی روسیه ضروری است در اختیار اوکراین قرار دهد زیرا سرعت استفاده از این مهمات، بیشتر از سرعت تأمین و جایگزینی آنهاست.

واشینگتن از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در 24 فوریه، با بیش از 16.8 میلیارد دلار کمک نظامی از آن تاریخ تاکنون، به بزرگترین تامین کننده تسلیحات به اوکراین بدل شده است.

مارک کانسیان از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی به‌تازگی در تحلیلی نوشت: اما ذخایر برخی تجهیزات ایالات متحده «به حداقل سطوح مورد نیاز برای برنامه‌های جنگی و آموزش رسیده است» و ذخیره مجدد آن به سطوح پیشین، ممکن است سال‌ها طول بکشد.

یک مقام نظامی ایالات متحده به شرط ناشناس ماندن اذعان کرد که واشینگتن از این درگیری، در مورد نیازهای حوزه مهمات در جنگ قدرت های بزرگ «درس هایی» می گیرد که «بسیار بزرگتر» از سطح انتظار است.

شرکت های نظامی آمریکایی مجبور شدند در دهه 1990 تولید خود را به شدت کاهش دهند زیرا ایالات متحده هزینه های دفاعی و نظامی خود را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کاهش داد و تعداد آنها به طور چشمگیری کاهش یافت و از ده ها مورد به عددی تک‌رقمی رسید.

اما حالا دولت آمریکا باید این صنعت نظامی را متقاعد کند که خطوط مونتاژ و تولید را بازگشایی کند و تولید اقلامی مانند موشک‌های ضدهوایی استینگر را که از سال 2020 ساخته نشده‌اند، بار دیگر آغاز نماید.

برخی از تجهیزات ارائه شده توسط ایالات متحده به نماد درگیری ها در اوکراین تبدیل شده است، مانند سلاح های ضد تانک Javelin و سامانه موشکی Himars. ذخایر مهمات ایالات متحده برای Himars - که موشک های هدایت شونده GPS معروف به GMLRS را با برد بیش از 80 کیلومتر شلیک می کند - رو به کاهش است.

کاهش ذخایر مهمات آمریکا همزمان با ادامه درگیری‌ها در اوکراین

اگر ایالات متحده یک سوم آن موجودی را به اوکراین بفرستد (همانطور که در مورد Javelin و Stinger رخ داده است)، اوکراین 8000 تا 10000 موشک دریافت خواهد کرد. مارک کانسیان که پیشتر در زمینه تهیه سلاح برای دولت ایالات متحده کار می کرد، می گوید عرضه این ذخیره احتمالا چندین ماه طول خواهد کشید، اما وقتی موجودی تمام شود، هیچ جایگزینی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تجهیزات قدیمی می تواند به پرکردن این شکاف کمک کند، گفت: تولید این مهمات حدود 5 هزار دستگاه در سال است. او افزود اگرچه ایالات متحده در تلاش است تا هزینه مورد نیاز را افزایش دهد و اخیراً پولی به این منظور اختصاص داده شده است، تکمیل این فرایند سال ها به درازا خواهد کشید.