هماهنگی دوحه و واشنگتن برای تأمین امنیت وزرشگاه‌های جام جهانی

سرتیپ بیل کرین فرمانده کل مقر نیروهای مشترک گار ملی آمریکا واقع در ویرجینیای غربی به روزنامه شرق قطر گفت: رایزنی میان دو طرف در خصوص آمادگی برای این حادثه بزرگ صورت گرفته است، به طوری که کارشناسان گارد ملی ایالات ویرجینیا غربی در کنار یگان دفاع در برابر سلاح کشتار جمعی قطر، بخش هوایی نیروی هوایی امیری قطر، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) برای کمک در جهت دفاع و امنیت در طول مسابقات جام جهانی فعالیت خواهند کرد.

وی افزود که این تلاش‌ها شامل برنامه ریزی برای عملیات مشترک، پروتوکول‌ها و اقدامات برای تأمین امنیت ورزشگاه‌ها در برابر حملات شیمیایی، بیولوژیکی، هسته‌ای و انفجارهای شدید موسوم به (CBRNE) و تلاش برای جلوگیری از بروز حوادث، عملیات پلیس نظامی از جمله مبارزه با اغتشاش و مأموریت جهت هلی‌برد پزشکی است.

وی بر اهمیت همکاری میان قطر و آمریکا در تمام زمینه‌ها تأکید کرد و گفت که برنامه مدیریت گارد ملی آمریکا شامل عملیات هماهنگی و مشارکت نظامی برای حمایت از اهداف امن دفاعی است.

پیش از این نیز پارلمان ترکیه با طرح ریاست جمهوری این کشور برای تأمین امنیت قطر به مدت شش ماه موافقت کرده بود.

این طرح نیروهای مسلح ترکیه را مکلف می کند که در چارچوب عملیات سپر جام جهانی در قطر به مدت شش ماه فعالیت کنند.

هماهنگی دوحه و واشنگتن برای تأمین امنیت وزرشگاه‌های جام جهانی

ترکیه همچنین قرار است که سه هزار تن از پلیس ضد شورش، ۱۰۰پلیس عملیات ویژه، ۵۰ کارشناس خنثی سازی بمب، ۸۰ قلاده سگ‌های تربیت یافته را برای مقابله با هرگونه اغتشاش و آشوب راهی قطر کند.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) تا ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) برگزار خواهد شد.