پارلمان لبنان برای چهارمین بار در انتخاب رئیس جمهور ناکام ماند

پارلمان لبنان امروز با حضور ۱۱۰ نماینده برگزار شد و جلسه رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور به نتیجه نرسید.

 

در این رای گیری، ۵۰ برگه سفید به صندوق افتاد و ۳۹ رای برای میشال معوض و ۱۳ رای برای لبنان الجدید و ۱۰ رای برای عصام خلیفه به صندوق انداخته شد و ۲ رای نیز باطله اعلام شد.

انتخاب رئیس جمهور لبنان نیاز به رای دو سوم نمایندگان پارلمان دارد.

درپی ناکامی در انتخاب رئیس جمهور، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که جلسه بعدی برای انتخاب رئیس جمهور در پنجشنبه آینده برگزار خواهد شد.

رئیس پارلمان لبنان دیروز یکشنبه گفته بود که برای آغاز رایزنی و گفت و گو میان نمایندگان به منظور رسیدن به توافق درباره گزینه ریاست جمهوری آمادگی دارد.

نبیه بری افزوده بود: در قبال بن بست موجود در انتخاب رئیس جمهوری نمی توانم دست روی دست بگذارم زیرا کشور تحمل خلا ناشی از تعطیلی نهادهای رسمی را ندارد.

وی تصریح کرد: نیازمند از سرگیری فعالیت نهادهای رسمی به منظور نجات کشور هستیم، ریاست جمهوری که در این زمینه جایگاه ویژه خود را دارد.

بری گفت: پس از پایان مهلت قانونی برای انتخاب رئیس جمهوری، از فراکسیون های پارلمان و سران احزاب درباره گفت و گو به منظور هموار کردن مسیر انتخاب رئیس جمهور نظرخواهی خواهم کرد تا این جایگاه بیش از این خالی نماند.

وی تصریح کرد: گفت و گوی مورد نظر برای جلب بیشتر آرای نمایندگان به منظور انتخاب یک رئیس جمهوری توافقی است و مهمترین کار، جلوگیری از غراق شدن لبنان بحران زده در بحران های بیشتر است.

رئیس پارلمان لبنان گفت: امروز نیازمند متوقف کردن فروپاشی بی سابقه به عنوان شرط اصلی ورود به یک وضعیت بهتر است.

پارلمان لبنان برای چهارمین بار در انتخاب رئیس جمهور ناکام ماند

بری درباره تشکیل کابینه نیز گفت که در این کار دخالت نمی کند ولی گفت و گوها و مشورت ها در این باره را از نزدیک دنبال می کند.

وی تصریح کرد: با وجود همه اختلاف ها، در آستانه توافق با فراکسیون های پارلمانی برای گفت و گو به منظور رسیدن به یک نامزد توافقی برای پست ریاست جمهوری هستیم زیرا جلساتی که تاکنون برای انتخاب رئیس جمهوری برگزار شده بی نتیجه بوده است.

بری افزود: فرصتی برای فرار از مسئولیت در انتخاب رئیس جمهوری نیست و آنچه بیشتر ضروری به نظر می رسد، آغاز گفت و گوها است.

وی خواستار آغاز مذاکرات جدی به دور از موضعگیری های غیرقابل اجرای سیاسی شد و گفت: کشور تحمل اختلاف و چند دستگی بیشتر را ندارد و نباید نا امید شویم و از ابتدا، گفت و گو را بی نتیجه بدانیم.

برخی منابع در داخل پارلمان لبنان دیروز یکشنبه به روزنامه الشرق الاوسط اعلام کردند که اختلافات همچنان درباره ویژگی های نامزد ریاست جمهوری است و گفت و گو ها درباره گزینه ها هنوز آغاز نشده است.

این منابع افزودند: اختلاف ها میان دو طرف همچنان ادامه دارد بطوری که گروه اول شامل حزب الله، جنبش امل و جریان ملی آزاد بر توافقی و اجماعی بودن رئیس جمهوری تاکید دارند و از سوی دیگر حزب نیروهای لبنانی و هم پیمانان آن ها بر انتخاب رئیس جمهوری دارای بیشترین آراء تاکید دارند.

رئیس پارلمان نیز بر انتخاب رئیس جمهوری توافقی و پایبند به توافق طائف اصرار می ورزد.

شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان دیروز در سخنانی گفت که سفارتخانه‌های آمریکا و عربستان در بیروت باعث مانع‌تراشی در انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان هستند.

وی در این باره اظهار داشت: دیگر بر کسی پوشیده نیست که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها نمی‌خواهند لبنان از بحران‌های خود خارج شود، بلکه تلاش می‌کنند لبنانی‌ها را از گفت‌وگو و اجماع نظر باز دارند.

شیخ نبیل قاووق خاطرنشان کرد: آنچه در جلسات پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری رخ می‌دهد، ثابت می‌کند که مداخلات سفارتخانه‌های آمریکا و عربستان روند انتخاب رئیس جمهور طبق موعدهای تعیین شده در قانون اساسی را مختل کرده است، چراکه آنها و حامیانشان می خواهند برای به چالش کشیدن و سوق دادن کشور به سمت درگیری کاندیدای مورد نظر خود را تحمیل کنند و اکنون همه می‌دانند که این دو سفارتخانه، روند انتخاب رئیس جمهور را در سخت‌ترین و دورترین مسیر قرار داده‌اند.